En uke i Havstensund er nå snart over
En uke rik på opplevelser –
Ensomt og forlatt
Det ligger der
bak noen furutrær
Helt alene
Ensomt og forlatt
Det ligger der
i ferieparadiset
Et brunt hus
blant alle de hvite
Et slitent hus
Forfallent
hull i taket
Ensomt og forlatt
Hva er historien bak?
Ikke vet jeg….
En kløft smalere enn smalest
Kungsklyftan før i dag, nå er vi klare for den mye smalere kløft. Virkelig smal Denne ligger i Havstensund.
Slik ser det ut inne i kløften, en liten sniktitt før vi kommer dit!
Vi har jo vært her to ganger tidligere, men denne kløften er ny for oss.
Vi har hørt at noen ikke tør gå inn eller at de bruker lang tid på å bestemme seg.
Etter en rundtur oppe på fjellet, går vi ned igjen. Nå skal det bli deilig med en god middag og slappe av hjemme. Nok en aktiv dag!
Kløften i Fjällbacka.
I dag tar vi turen til Fjällbacka. Steder ligger ved sjøen, ikke langt fra der vi holder til.
De av dere som liker krim og leser bøkene til Camilla Läckberg, har gjerne et forhold til dette tettstedet. Forfatteren er født her, og mye av handlingen i bøkene hennes legges til området.
Jeg kan jo også nevne at Ingrid Bergman bodde her under sine opphold i Sverige.
Men Fjällbacka har mer enn berømte personer. Fjällbacka har også Kungsklyftan. Der er en kløft som går fra sentrum og opp til et platå på fjellet der du kan gå videre opp til Vetteberget.
Først er det en del trappetrinn som tar deg oppover. Det er ganske mange, egentlig, i alle fall nok til at pulsen blir temmelig høy før du kommer til inngangen!
Men det er helt OK, det er ikke vanskelig å gå her.
Før vi forlater denne kløften kan jeg fortelle at deler av filmen om Ronja Røverdatter ble spilt inn her.
Å gå selve kløften er ikke skummelt i det hele tatt. Men trappene? Jeg tenker her på min venninne Mari. Dette hadde ikke vært noe for henne. Her gjelder det å se oppover, ikke nedover. Å gå ned disse trappene, tror jeg ikke hadde vært noe særlig….
Vi når bebyggelsen igjen, ser kirken, og da vet vi hvor vi skal. Vi kommer nemlig ned igjen et helt annet sted enn der vi gikk opp.
Vi setter oss i bilen igjen og kjører til Hamburgsund.
Nå skal vi slappe av litt her før vi senere i dag skal gå i en skikkelig smal kløft!
En liten kveldstur med vakker solnedgang
Etter middag og en kopp kaffe tar Solveig og jeg en kveldstur i Havstensund.
Nede på kaia ligger fiskebåtene.
Jeg fylles med takknemlighet for en vakker dag og for at jeg får oppleve solnedganger som denne.
For et landskap!
Etter gårsdagens regn er det bare helt nydelig å våkne til sol og blå himmel. Jeg tar en tur før frokost, og etter frokosten går vi ut alle tre. Vi bor like i nærheten av Gullbringa naturreservat, og vil gå dit i dag, i retning Tjurpannan naturreservat.
Det er mange turmuligheter her, det er masser av stier og flere koselige skogsveier som denne.
I tillegg kan vi gå på bergene langs sjøen. Et skikkelig tureldorado!
Navnet får tankene på skjørbuk, og planten ble brukt i folkemedisinen mot sykdommen sjørbuk.
Ikke hadde det vært så veldig lurt heller. På denne flaten ville vi nok lett ha fått besøk av kuer eller hester – det er nemlig beitemark her!
Etter å ha inntatt lunsjen vender vi nesa hjemover igjen. Vi skal gå en annen rute tilbake, og jeg tar et siste bilde av sjøen før vi går innover i landskapet.
Det er så vakkert med de ulike blåfargene!
Ut på tur- i øs pøs regnvær
Det begynte å regne i går kveld, og det regner når jeg står opp i dag. Det er søndag, egentlig litt sånn shoppingvær, og heldigvis er Sportshopen åpen også på søndager. Etter frokost setter vi oss i bilen med kurs for Grebbestad.
Sportshopen i Grebbestad er Nordens største sportsbutikk. Den reklamerer med at den har de beste merkene til de beste prisene. Det er i alle fall et svært stort utvalg, og fristelsene står i kø. Vi lar oss også friste, det blir både sko, T-skjorter, turbukser, jakker og regntøy. Trond og jeg kjøper hver vår regnponcho, tenker den kan være fin ha på hytta.
Regnponchoen får vi også bruk for i dag. Etter lunsj vil Solveig og jeg gå en tur mens Trond vil se på et sykkelritt på TV’en. Det er skikkelig regnvær, og vi benytter anledningen til å sjekke kvaliteten på ponchoene. Vil vi holde oss tørre?
To søstre klare for tur!
Tror dette blir bra, jeg!
Vi bestemmer oss for å gå opp til en gammel vindmølle vi har sett fra bilveien. Det betyr at vi først går et godt stykke langs bilveien, og her er vi alene, ingen andre er ute i dette været. Vi møter folk bare i et par biler, og de lurer nok på hvem i all verden det er som er ute i slikt uvær. Regn og sterk vind.
I dag er den et koselig landemerke langs veien mot Havstensund. Den er ganske så kompakt, ganske så annerledes enn de andre hvite, grasiøse vindmøllene vi har sett her nede.
Vi merker vinden godt her vi står, og skjønner godt hvorfor den ble plassert akkurat her.
På vei ned igjen ser jeg disse røde prikkene på bakken.
Jeg har ikke noe bedre forslag og satser på at det er riktig. Nydelig farge!
En skikkelig bonusdag
Det er lørdag, og det var varslet regn hele dagen. Jeg titter ut av vinduet når jeg våkner i syvtiden. Ikke noe regn! Jeg sjekker Yr og ser at regnet er utsatt til sen ettermiddag. Bra!
Jeg tar på meg treningstøy og tar en tur før frokost. En liten rekognoseringstur. Har jo vært her tidligere, men greit med en oppfriskning. Det tar ikke lang tid før jeg har utgangspunktet for dagens tur sammen med de andre.
Etter en god frokost tar vi først en tur bort til sentrum i Havstensund. Sentrum og sentrum, det er et lite sted med et par serveringssteder og en butikk. I butikken kan du få kjøpt båter og alt av båtutstyr og klær. Det er fritidstøy det er snakk om, ikke minst flotte jakker. Men prisen er høy, så det blir med titten.
Så er vi klare for å utforske nye omgivelser.
Jeg vet at det flere steder arrangeres dugnader der man fjerner flest mulig før badesesongen starter.
Her er det bladene i ferd med å folde seg ut. Vivendel er en flerårig plante i kaprifolfamilien som vokser vilt ved kysten.
Dette er det jeg vil kalle en skikkelig bonusdag. Vi hadde regnet med to dager med regn i løpet av uka vår her nede, men nå vil det bli bare en- nemlig i morgen. Da blir det nok en liten biltur – til Sportshopen i Grebbestad!
De små deltaljene
Når vi går langs sjøen, er det gjerne sol, berg og sjø vi har fokus på. Ja, skjell og sand også. Utover våren vil det være mange ulike blomster, og i sjøen vil det være maneter.
Så hva mer er det å se nå, tenker du kanskje.
Vel, det er ikke alle som ser, heller, mange ser kun de grove trekkene, mens andre har øye også for de små detaljene. Jeg hører blant de sistnevnte.
Alt dette gir omgivelsene et rikere uttrykk.
Ikke rart at jeg koser meg!
En nydelig kveld ved sjøen
Etter å ha pakket ut, tar vi et glass hvitvin på terrassen før vi legger ut på vår første tur ned til sjøen.
Gresset begynner å bli grønt, blåveisen blomstrer.
Steingjerder langs veien. Koselig!
Jo, hadde vi hatt hvitvin, og reker med alt tilbehør, hadde det vært helt perfekt!



















































































































