Våren er tiden der naturen våkner til liv. Jeg elsker det gå ute nå om dagen, å følge med på alt det vakre som skjer.
Fjorårets nyper på samme kvist som årets skudd. Vakkert!
Håper du også får noen fine og opplevelsesrike turer ute i naturen!
Våren er tiden der naturen våkner til liv. Jeg elsker det gå ute nå om dagen, å følge med på alt det vakre som skjer.
Fjorårets nyper på samme kvist som årets skudd. Vakkert!
Håper du også får noen fine og opplevelsesrike turer ute i naturen!
I dag har jeg kjøpt meg en ny kjole, en kjole jeg skal ha i bryllupet til Øystein og Christine i juli. Det er seksten år siden sist vi var i bryllup, og da kjøpte jeg en flott kjole. Den var dyr, men jeg tenkte det var greit å kjøpe en kjole jeg kunne bruke i bryllupene til Øystein og Eirik også.
De fikk kjærester begge to, barn også, men ikke noe bryllup. Kjolen, den ble hengende i skapet.
Tror det er all styrketreningen, jeg. Musklene mine er blitt mye større!
Vel, det er nok ikke det som er grunnen…
Kjolen i skapet blir hengende, jeg kommer aldri til å få brukt den igjen. Hvis jeg ikke selger den, da. Kan jo prøve det!
Brudekjolen har vi ikke sett, den skal vi heller ikke se før bryllupet. Jeg har heller ikke sett det Øystein skal ha på seg, og gleder meg stort til å se dem alle sammen på den store dagen i juli.
Tilia og kusinen Amanda skal være brudepiker og Leon brudesvenn. Dette blir bra!
Etter bryllupet kommer jeg til henge kjolen i skapet. Håper det ikke skjer noe med den før Eirik og Kristin gifter seg – etter hvert!
Hagegruppa vår har gjort en flott innsats, og nå er blomsterkassene klare for et nytt blomsterflor.
Gamle og visne blader og stilker er klippet bort, busker beskåret, og mose tatt vekk. Noen stauder er flyttet, andre er delt.
Vi ser at det er behov for mer jord i kassene, så det blir en jobb vi vil ta senere i mai. Vi kommer nok til å kjøpe et lass som vi får lagt på presenning. Vi bruker da trillebår til og bøtter når jorda skal fordeles i kassene. Det blir for dyrt å kjøpe sekker.
Nå går vi et par rolige uker i møte, men så starter gressklippingen. Den pågår frem til midten av oktober, vi klipper gresset en gang i uka, så her vil det gå med mange arbeidstimer. Men det gjør ikke noe, det er bare fint å kunne bidra til å holde fellesområdene pene og velstelte.
I sentrum av Nydalen i Oslo, rett ved Akerselva, ser du et spesielt bygg. Noen synes det er stygt, andre synes det er stilig.
Bygget er 65 meter høyt, og har 18 etasjer. Takhøyden er på hele 3 meter. Dette gir en helt spesielt luftig romfølelse. Bygget består av leiligheter, kontorer og restaurantvirksomhet.
Bygget heter Vertikal Nydalen.
Bygget ligger altså i sentrum av Nydalen, og plassen utenfor bygget heter Gullhaug Torg. Dette er et åpent torg med blomster, busker, lekeområder og sitteplasser. Jeg var her sist uke, men også i fjor sommer. Den gangen sammen med tanten min, svigerdatter Kristin og lille Matheo. Vi kjøpte noe godt å spise og satte oss ned utenfor og koste oss med maten i solskinnet.
Ny uke ligger foran meg, og jeg våkner til tett tåke. Det er kaldt også, minus en når jeg går ut i halv syvtiden.
Da går jeg ned denne bakken og jogger opp igjen så langt jeg orker. Jeg merker at det går lettere nå enn det det gjorde i starten, jeg orker litt mer for hver gang, og kondisjonsalderen min har gått nedover. Gøy å følge med på utviklingen.
Jeg finner kondisjonsalderen min på appen Garmin Connect, den er koblet til klokka mi.
Lengter etter sol og ordentlig varme nå. På hytta snødde det i går…..
Jeg ser det er blå himmel over tåka, og håper at sola kan jage tåka vekk.
På fredag reiser vi til Havstensund, en liten ferie venter der. Blir fint å få noen dager ved kysten. Håper vi da får en forsmak på sommeren!
Helgens utfordring er Vår i byen.
Det er ikke ofte jeg er i byen selv om jeg bor veldig nær Drammen og også ganske nær Oslo. Men den siste tiden har jeg vært i Oslo to ganger på en snau uke. Sist torsdag tok jeg en trilletur langs Akerselva, jeg hadde med meg lille Matheo, men han sov mesteparten av tiden
Nede ved Hønse-Lovisas hus var det noen anleggsgartnere som var i ferd med å ta stemorsplanter ut av en bil. De skulle plantes, og hadde jeg visst om denne helgeutfordringen på det tidspunktet, hadde jeg selvsagt tatt bilde av det.
Eirik og Kristin skal selge leiligheten sin i Oslo nå, og de skal flytte til Drammen. Det betyr at det ikke lenger blir så mange turer langs Akerselva på meg, men jeg kan kose meg med minnene og alle bildene jeg har tatt der i de årene de har bodd i Oslo.
Det er fredag, og vi fire er samlet igjen, klare for nye utfordringer. Lisbeth, Liv Unni, Ann-Liss og jeg. Det er sol, litt vind, og rundt ti grader når vi starter fra Årbogen. Det er litt vanskelig å kle seg for tur i slikt vær – vil det bli kaldt? Vil vi måtte gå i snø? Jeg er nok den mest optimistiske, har bare et par tynne tights i tillegg til en tynn ulltrøye og en lett anorakk. De andre er nok litt mer fornuftig kledd, klare til å møte mer vind og evt. snø.
Første mål for turen er Krokstadkollen. Jeg husker jeg gikk hit sammen med en venninne for rundt 25 år siden. Husker ikke så veldig mye av turen, men husker det var svært bratt!
Og bratt er det. Det går rett oppover, men dette klarer vi, spreke som vi er!
Ann-Liss legger i vei.
Vi er veldig imponert og takknemlige for den eller de som har tatt med seg en motorsag og har ryddet stien her. Det må ha vært litt av en jobb!
Krokstadkollen ligger 383 moh, og vi har nå lagt bak oss ca 200 høydemeter.
Mens vi går her, lytter vi til fuglesangen. Vi er ikke eksperter på dette, men bokfinken klarer vi å skille fra de andre. En vakker sang!
Det er Lisbeth som har tatt dette bildet.
Lisbeth har tatt de to siste utsiktsbildene.
Håper du som leser dette også lar deg inspisere til en tur i flott vårvær!
Det ble ti døgn på hytta denne påsken. Ti døgn med sol, vind og seks netter og noen dager med påfyll av snø…
Helt nydelig var det også å gå tur der det ikke var noe snø i det hele tatt!
Jeg er altså kommet tilbake til våren, men også til hverdagen. Det ble en del late dager på hytta, snømåkingen var jo et alternativ til trening, men nå er jeg der jeg skal være igjen. Intervalltrening på morgenen i dag, en fin morgentur med Aisha, styrketrening med venninne Mari på formiddagen, og etterpå skal jeg ta en tur ut og rake plenen.
Våren er her, været er fint, og livet er herlig!
Skjærtorsdag har vi alltid tapas. Vi bestemmer menyen et par dager i forkant, og så fordeler vi oppgaver. Maten lager vi på hyttene, og så samles vi ett sted for å spise. Koselig!
I tillegg hadde vi tomater og mozarella som ikke ble med på bildet.
Skikkelig godt! Alltid fint med tapas!
Det er fredag, langfredag.
Vi kom til nydelig vårvær sist fredag, og to ganger i løpet av uka har vi fått snø om natten. Men ikke så mye. Jeg har måkt vekk snøen hver gang, men så …
I går ettermiddag begynte det å snø noe helt skikkelig. Det lavet ned, skikkelig deprimerende for en vårentusiast som meg! Det fortsatte også i natt, og totalt kom det nok rundt 15 cm.
Fuglemateren fris for snø slik at fuglene finner maten igjen.
Det er tyngre i dag enn de andre gangene, snøen sitter igjen på spaden når jeg kaster den vekk.
Men det blir en god treningsøkt, da!
I dag kommer Eirik, Kristin og Matheo, så Eirik vil nok hjelpe meg med måkingen i morgen. Det er jo meldt enda mer snø…
Heldigvis får vi sol igjen i morgen – da er det tid for Stølespelen.
Tillegg, lørdag.
Full vinter nok en natt, 15 cm til med snø.
Bare å ta spaden fatt igjen!