Vinterferie

Det er tirsdag morgen, jeg sitter her i tåkeheimen og ser så vidt hytta til Sigurd Ole og Hanne. All annen utsikt er pakket inn i et tykt lag av tåke. Trærne følger vinden, de bølger frem og tilbake. De har i løpet av natten fått et tynt lag av rim, det ser nesten ut som et dryss av melis.

Inne hos meg er det lunt og behagelig. Det knitrer i ovnen, stearinlysene er tent, og det er kaffe i koppen. Hva mer kan man ønske seg i en stille morgenstund? Jo, en bIt sjokolade, jeg har det også!

Telefonen ringer, det er Sigurd Ole, og han spør om jeg kan være så snill å tenne opp hos ham da han etter hvert kommer på hytta. Selvsagt vil jeg det. Vi tre søsknene har hytte på rekke og rad, og det er alltid den som kommer opp først, som tenner opp for de andre. I går tente jeg opp hos Solveig, i dag hos Sigurd Ole. En annen gang er det jeg som kommer til varm hytte.

  Jeg forlater kaffekopp og innekos, tar på meg ytterklær og går bort til nabohytta. Sola er bak der et sted, men den klarer foreløpig ikke å trenge gjennom tåka.

Heldigvis har Sigurd Ole fikset labbeløype mellom hyttene slik at jeg slipper å ta på meg ski eller truger.

Tilbake på hytta tar jeg et bilde av det store furutreet vårt. Lurer på hvor gammelt det er, jeg! Det er et flott tre, stammen er tykk, og treet veldig høyt.


I dag er det altså tåke som omgir oss, men været var helt fantastisk da vi kom opp i går.  Sigurd Ole møtte oss på parkeringsplassen og fraktet både meg og alt vi hadde med oss opp til hytta. Luksus! Trenger ikke brøyte vei den siste biten når jeg har en bror med sekshjuling!

Det er veldig mye snø her, og dessverre er det meldt dårlig vær med snø og sludd denne vinterferien. Eneste trøsten er at det vil regne hjemme, og det betyr snøsmelting.

Som bildene ovenfor viser, var det altså et helt perfekt vintervær i går.

Vi måkte vekk en del snø slik at vi kom oss rundt hytta, og vi laget også en sitteplass. Dette var første gangen dette året at vi satt ute og virkelig kjente sola varme.

I dag skal Solveig og jeg på trugetur, og det blir skitur på Trond. Det blir sikkert bra selv om været er helt annerledes i dag.

 

 

5 kommentarer
    1. Det ser flott ut der oppe! Så herlig at dere søsken har hytter på rekke og rad, og det gir jo også muligheter for at dere kan hjelpe hverandre på ulike måter. 🙂

      1. Ja, det er fint være samlet her oppe. Vi er mye sammen, og søskenbarn blir som søsken.
        Vi spiser ofte middag sammen, og vi går turer sammen- i tillegg til å hjelpe hverandre.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg