Viltgryte

I går laget jeg suppe, og i dag skal jeg lage viltgryte. Jeg bruker elgkjøtt i denne. Jeg bruker også sopp i gryta, denne gangen kantareller. Både kjøtt og sopp er hentet fra området rundt hytta. Det samme gjelder for tyttebærene.

Jeg har tenkt å servere ovnsstekte poteter til gryta, og de vil bli hentet fra kjøkkenhagen på hytta. Kan jo også nevne einerbærene, de er plukket i nærområdet. I stor grad kortreist mat!

 

Viltgryte

1,6 kg elgkjøtt

2 plastbeger med kantareller, ca en halv liter

1 løk
1 gulrot
1 persillerot
1/2 pastinakk
1 rød paprika

3 ss ajvar, sterk
3 fedd hvitløk
1ss einerbær, knust

Salt
Pepper
Hot chili
Basilikum

Van

3 dl matfløte

Dette er en stor porsjon, sikkert nok til seks personer.

 

Jeg tok opp kjøttet i går kveld og la dette i kjøleskapet. Nå er det litt frossent, men det er best å skjære i kjøttet når det ikke er helt tint.
Jeg skjærer det i tynne skiver, dernest i strimler. Jeg tilsetter salt og pepper og steker det i panna før jeg legger det i gryta.

Løk og paprika stekes noen minutter i panna, det samme gjelder for revne gulrøtter, pastinakk og persillerot. Jeg krydrer rotgrønnsakene med salt og pepper.

Til slutt steker jeg soppen, og legger alt i gryta.

Jeg tilsetter ajvar, buljongterninger, hvitløk og og einerbær.
Til slutt en teskje med hot chili og to teskjeer basilikum.

Ajvar er en meget god saus som jeg bruker mye. Den er laget i Kroatia -ikke kortreist akkurat den!- og den er laget av paprika og aubergine. Det finnes flere typer av den, og i dag bruker jeg den sterke.
Jeg kjøper den i innvandrerbutikker.
Hvis du ikke får tak i den, kan du også bruke pizzasaus på glass.

Moren min samlet på messingmortere. Jeg har flere av dem, de fleste står på en hylle, men denne bruker jeg når jeg skal knuse einerbær.
Einerbærene plukker jeg om høsten, plukker bare de som er blå. De grønne må få være på treet ett år til. Jeg lar dem ligge i et beger uten lokk slik at de tørker.

Jeg har skylt ut stekepanna underveis, hatt vannet i gryta, og nå tilsetter jeg nok en halv liter vann. Jeg lar det hele koke opp, og lar det så småkoke en times tid slik at kjøttet blir mørt.

Til slutt tilsetter jeg matfløten. Synes du sausen er tynn, kan du tilsette en teskje maizena.

Jeg serverer gryteretten med ovnsstekte poteter og brokkoli. Rørt tyttebær også for dem som vil ha det.
Håper det smaker!

2 kommentarer
      1. Ikke galt å bli sulten, vel? 🤣
        Nå er jeg kommet til hytta, skal nyte en rolig torsdagskveld. 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg