Velkommen mai!

Etter å ha gått åtte turer for å møte våren, kan jeg nå endelig si at den virkelig er kommet. Det er nesten så sommeren er kommet hit til Solbergelva. Idag har vi hatt tett opp til tyve grader, kunne vel ikke ha fått en bedre start på mai!

Det er bare helt skjønt å gå ute nå. Noe av det første som møter meg, er lønnetreet med sine vakre, gule blomster.

Fin er også rødhyllen. Denne har jeg fulgt siden den fikk sine første knopper. I midten av april var knoppen i ferd med å sprette, og slik er den altså nå.

Hva så med blomstene på bakken?
Blåveisen har ligget der som et blått teppe i hele april, og fortsatt er det noen flotte eksemplarer her og der.

Fiolen er nå på sitt fineste,

mens pengeutrten snart er avblomstret.
Pengeurt er jo et snodig navn, men jeg tror vel ikke det har noe med penger å gjøre!

Smørblomsten eller engsoleien er i startgropa,

det samme er liljekonvallen. Tror nok vi kan plukke liljekonvall til syttende mai, i alle fall dersom dette været fortsetter.

Heggen blir nok også klar til nasjonaldagen. Pleier å sette den i en stor vase – sammen med et flagg eller to.

Marianøkkelblom er en typisk maiblomst, og den har mange navn. Dvergnykkel, teblom og himmelsnykkel er noen av dem. Men hva har denne blomsten med nøkler å gjøre?

Utenfor blokkene har vi plantet kirsebærtrær, og disse vil nok snart stå i blomst.


Vi skal i år plante to trær også her.
Gresset er grønt, alt er bare skjønt!

Mai er favorittmåneden min! Da er våren på sitt vakreste, og hele sommeren ligger foran meg.
Bare helt nydelig!
Reiser til Danmark på fredag, blir der en uke, og tenker det egentlig er dumt å reise vekk nå som det er så fint her! Men – håper det blir fint der også!

4 kommentarer
    1. God tur til Danmark – det blir nok også supert! Så mange blomstringer du fant – fioler også….! Det har ikke jeg sett foreløpig! Nyt mai – klem 🙂

    2. Ja, det skjer mye nå!
      Blir fint med en tur til Danmark. Tror det blir fint å sitte på dekk i ettermiddag! ☀️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg