Vår i England

Jeg hadde gledet meg til å møte våren i England, og ble veldig skuffet da jeg så værmeldingen for Berkhamsted og London. Regn og snø!

Vi kom på onsdag morgen, nå er det søndag formiddag, og jeg har fasiten:

To dager med regn og snø, en dag med regn, to dager med opphold og litt sol. Bedre enn fryktet altså!

Og våren? Den er kommet lenger enn hjemme.


Påskeliljer på bordet var det første som møtte meg.
Nydelige!

Det er påskeliljer overalt, i hager, ute i naturen og i parker.

Dette bildet er tatt sent på ettermiddagen i St. James Park i London.

Påskeliljene dominerer, men jeg ser også krokus.  Den trives ikke i regn og snø- det ser vi tydelig her!


Men det regnet ikke hver dag, og i oppholdsvær ser jeg at den er den langt mer rankere i kroppen!

Tulipaner ser jeg ikke, jeg spør kusinen min hvorfor, og hun sier de ikke kan ha tulipaner på grunn av rådyrene. De spiser dem! Hun bor utenfor sentrum, og har ofte rådyr på besøk i hagen.

Inne i sentrum er det vel ikke særlig mange rådyr, men heller ikke her ser jeg tulipaner.

Det jeg ser inne i sentrum, er stemorsblomster, både i ampler og i blomsterbed. Vakre, i sterke farger- blå, oransje og gule.

Jeg ser også det jeg tror er gulveis. Den ligner på hvitveisen, men den er altså gul.

Men blomster som hestehov, hvitveis og blåveis finner jeg ikke. Tanten min sier hun ikke har sett disse blomstene i England.

Mange engelskmenn har en liten hage foran huset, ved inngangspartiet.


Her har tanten min plantet mange ulike vekster, og det vi kaller julerose, står nå i full blomst.

Bak huset er det en litt større hage, og denne fikk et fint snødekke før regnet tok over og plenen ble grønn igjen!

Jeg avslutter denne bloggposten med et par bilder fra hagen til kusinen min. Den er vakker, og enda vakrere er den om noen uker når all rhododendronen står i blomst!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg