Vår, herlige vår!

Det er andre påskedag, og vi er hjemme igjen etter en påskeferie med fantastisk fint vær – og masser av snø! Tror aldri vi har hatt så mye snø i påsken før! Godt over en meter i terrenget!

Deilig er det da å komme hjem til våren – og Knabben!  Lurer på om blåveisen er kommet?


Jeg finner de første blåveisene rett ovenfor blokkene. Først ser jeg ingenting, bare vissent løv, og så plutselig ser jeg noe blått, og enda mer blått. De står der så fine, det er akkurat som om de ønsker meg velkommen hjem.

Jeg fortsetter oppover, har tenkt meg til Knabben. Jeg har lagt et par brodder i rompetaska, vet jo ikke hvor mye is eller snø som fortsatt ligger i stien.

Starten lover godt. Det er bart, og det rasler så fint når jeg tråkker i løvet. Løvet fra i fjor som skal bli til jord etter hvert.
Plutselig hører jeg noe på bakken, litt ved siden av stien. Kan det vært et ekorn? Nei, det er en svarttrost. Herlig!

Men helt snøfritt er det ikke. Det ligger fortsatt litt is og snø i stien, helt opp til Dragomsteinen. Jeg klarer meg fint uten brodder, jeg går bare utenom partiene fer isen gjør stien utrygg.

Nå følger et langt strekke der det er omtrent helt snøfritt. Bare helt nydelig, tenker jeg! Så lett å gå!


Som tidligere år liker jeg å lage små smilefjes langs stien. Jeg samler stein på veien oppover, men denne gangen har jeg ikke nok. Jeg må sette inn smilemunnen neste gang!


Når jeg kommer opp på plataået før de siste stigningene starter, ligger snøen fortsatt, og her blir den nok liggende en stund. Vil tro at snølaget er nesten en halv meter dypt her.

Snø er ikke synonymt med glatt, men litt lenger opp, er det is, og for sikkerhets skyld tar jeg på meg broddene. Tror nok jeg hadde klart meg uten, men det hadde jo vært ergerlig om jeg skulle ha falt og skadet meg- med broddene i rompetaska!

Det ligger fortsatt litt snø oppe på Knabben også, men det lille som er igjen her, vil nok forsvinne i løpet av uken som kommer, tenker jeg.

Må selvsagt ta med et par bilder fra pynten også.

Det går fint på veien ned igjen, jeg tar broddene av, og går med vanlige vintersko. Noen steder går jeg utenom stien, i snøen eller inne i skogen der det er snøfritt.

På vei ned igjen, like ovenfor blokka vår, er det flere hestehov. Dette er jo vårblomst nummer en siden det er den som kommer først. De er så vakre der de står, knallgule.

Det er mange hestehov der, så da tenker jeg det er helt OK å plukke med meg noen hjem. Vår, herlige vår!

4 kommentarer
    1. Vi går virkelig en flott tid i møte nå. Herlig med bare stier igjen. Her er det en liten stund til vårblomstene dukker opp, men etter regnværet denne uka er det vel håp.

      1. Ja, våren er min absolutte favoritt.
        Det går fort nå når det først begynner!
        Håper du også snart finner vårblomstene!

        En fin dag til deg! 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg