Tur til Gamledammen

18.02.20

Funnet på dagens tur

Jeg våkner til nok en fin dag, det er sol, mildt og sterk vind. Jeg tenker først å gå en tur langs Drammenselva, men regner med at det fortsatt er høy vannstand. Jeg bestemmer meg derfor å gå lysløypa i retning Drammen. 
Når jeg nærmer meg Aron, ser jeg dette skiltet, og velger å prøve denne stien. Det er alltid spennende å gå nye steder.

Jeg har vært ved Gamledammen tidligere, men den gangen gikk jeg opp Kjøsterudjuvet. Det kan jeg ikke gjøre nå da det det er stengt pga steinras.

Stien er rødmerket, og det er en fin sti som tar meg oppover. 

Jeg kommer raskt opp i høyden, men det er allikevel ikke bratt. Lett å gå! 
Snur jeg meg den andre veien, kan jeg nyte den gode utsikten mot Mjøndalen og Kongsberg.

Snart er jeg ved den gamle kommunegrensen mellom Drammen og Nedre Eiker. Her er det noen som har lagt steiner i stien for å gjøre det lettere å gå der det er vått og fuktig. Hyggelig at noen tar seg tid til å gjøre slikt både for seg selv -og andre. 

Noen steder deler stien seg, og det kan være vanskelig å vite hvilken sti jeg skal følge. Men da er det bare å se etter de røde merkene! 

Det er tørt, grønt og fint i skogen nå. Skulle ikke tro det var februar når jeg seg slik natur!

Men når jeg nærmer meg Gamledammen, møter jeg igjen is og snø. 

Siden jeg ikke har piggsko på i dag, prøver jeg å gå i snøen, men den bærer ikke lenger slik den gjorde for noen dager siden. Det går bra allikevel, må bare se hvor jeg tråkker slik at jeg ikke sklir på isen. Har sklidd og slått hodet tidligere, så det har jeg stort respekt for. 

Det er fortsatt is på Gamledammen, men for dem som er svært ivrig, er det sikkert mulig å ta seg et bad helt inne ved demningen. Kanskje er det skøyteis også, men jeg skal ikke påstå at isen er tykk nok. 

Kjøsterudjuvet ender her ved Gamledammen, og stien jeg velger ned igjen, går i starten parallelt med juvet. Litt skummelt, synes jeg, det er ikke noen sikring, og faller jeg utfor kanten her, er det langt ned! 

Jeg følger nå en blåmerket sti ned til lysløypa igjen, og kommer ned ved inngangen til Kjøsterudjuvet. Som tidligere nevnt er det stengt grunnet steinras, men det er også for mye vann der nå til at det er trygt å gå der. 

Jeg går nedover langs Kjøsterudbekken også denne gangen. For to dager siden var deler av denne islagt, men nå er all is borte. 

 

 

Også i dag går jeg innom Åssiden kapell og kirkegården. Som alltid lar jeg meg fascinere av minnelunden med navneskilt over dem som er gravlagt i den felles minnelunden. 
Flott at pårørende kan tenne lys og legge igjen blomster her.

Jeg tar en tur innom Bohus før jeg vender nesa hjemover. Jeg går innom marianaen også denne gangen, og nå er nesten all isen i Herstrømsbukta smeltet. 

Jeg forlater Herstrømbukta og går opp Killingrudalleen. Er alltid like imponert over de flotte lindetrærne her.

Nå er jeg snart hjemme igjen, og ved siden av blokka der jeg bor, finner jeg årets første hestehov. Vakker! 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg