Tur i vakkert terreng

07.10.21

Det er torsdag, og vi står opp til nok en dag med fint vær. Trond drar jakt, mens jeg kan nyte morgenen på hytta. 

Da jeg så værmeldingen sist torsdag, tenkte jeg at dette villle bli en regntung høstferie. Men slik har det ikke blitt! Rett nok var det masser av regn på søndag, men siden har det stort sett vært oppholdsvær, og sol har vi også hatt. Herlig! 

I går gikk Solveig, søsteren min, og jeg til Omholtsetra der vi besøkte en kusine. Hun låner en hytte der denne uken. Det var veldig koselig, og på tilbakeveien tok vi noen bilder nede ved vannet. Det vare bare altså så vakkert! 

Om kvelden spiste jeg middag hos Solveig, og vi satt ved bålpanna hele kvelden. Koselig!

Det blir selvsagt tur i dag også. Nå legger vi turen til Øyangen. Først går vi til Ivarsbu. Det er blikk stille her i dag, og alt speiles i vannet.

Ved demningen ligger det løv i vannet, og de danner de flotteste kunstverk. 

Det er fortsatt vått i terrenget, det er litt glatt, men med fjellstøvler kommer vi frem overalt. 

Jeg tar noen bilder på vei mot Svarttjern. Kunne du tenke deg at en furukvist kunne være et godt motiv? Eller hva med en eienerkvist med duggdråper på?

Vi går ned til hytta ved Svarttjern, og det lyser så fint i horisonten. Nesten som en soloppgang! 

Vi legger turen langs vannet, da vi synes det er så fint å gå her. Det er flere fine leirplasser, og jeg kunne godt tenke meg å ta en natt her i hengekøye eller telt. 
Plassene brukes av mange, og de aller fleste tar det som en selvfølge at plassen skal forlates slik at ingen kan se at det har vært noen der. Det er selvsagt fint om man legger igjen noe ved, men all søppel skal tas med hjem. 

Men ikke alle tar vare på naturen. Det er trist å se at noen legger igjen ølbokser eller annet søppel.

Vi legger turen innom hytta ved Taraldstjern. På vei til hytta krysser vi en bekk via en provisorisk, litt vaklevoren bro. Som du ser, er ikke Solveig helt trygg når hun går over den. Var ikke trygg jeg, heller.  

Ved broa ser jeg fire ørret i bekken, på vei fra Svarttjern til Taraldstjern. Det lover godt for den som skal på fisketur!

Vi kommer like etter frem til hytta. Jeg synes dette er en koselig plass. Må være stemningsfullt å sitte her utenfor hytta, med en fiskestang, og vente på at ørreten skal bite.

I likhet med meg er Solveig en ivrig fotograf. Mange ganger må vi kjempe litt for å få et godt motiv. Vi kan klatre opp på en stein, eller vi kan legge oss ned på marka for å fange motivet. Her er Solveig in action! 

Jeg har allerede tatt bilde av en furu- og einerkvist, og nå følger jeg opp med et bilde av en stein og et par kongler. Enkelt og vakkert.

Jeg tar et siste bilde av Taraldstjern, og vi går videre. 

Vi kommer til Krokvann, dernest til Fiskelaus. Har aldri stoppet ved dette vannet, men jeg tipper det er fisk å få der! 

Vi begynner å samle ved nå, smart å gjøre det før vi kommer til bålplassen ved Øyangen. Vi har også med oss ved, så det går greit å få dreis på bålet. Kaffekjelen på plass, og så er det bare vente. 

Vi har tatt med oss tørt tøy. Det er alltid lurt, i alle fall blir vi svette etter å ha gått såpass langt. Både genser og anorakk er våte, men anorakken er tynn og tørker fort når jeg henger den opp. 

Etter en stund koker vannet, og jeg tilsetter kokekaffe. Tror aldri kaffen smaker så godt som det den gjør når man sitter ved et bål!  Det samme gjelder for nistepakka! Og for sjokoladen!

Denne bålplassen er min favoritt. Jeg synes det er så fint her! Men er det opptatt her, er det  også en fin plass lenger inn.

På vei tilbake til den blåmerkede stien må jeg bare ta et bilde av treet som falt ned for noen år siden. Det hadde vært et fint motiv med Solveig ytterst på treet, men jeg får være fornøyd med at hun i det hele tatt ålte seg ut på stammen. 

Vi passerer Fjellsetervann. Der er det også en flott bålplass, vet skjæret som gå ut i vannet, men vi går ikke dit i dag. Vi følger stien mot Fjellseterlia. 
Her er det flere steinrøyser som viser vei. 

I Fjellseterlia skjer det mye. Flere hytter har kommet opp, og noen er under oppføring. Noen ledige tomter er det også. Tar med et bilde av en gravemaskin i aktivitet! 

Siden jeg har vært innom litt spesielle motiver, tar jeg også med et par til; en kvist med lav og en stein med fine tegninger.

Vi er nå inne på veien som tar oss til Vesle Stølevann. Det er kjedelig å gå langs denne veien, synes jeg, men den er fin for dem som liker å sykle,da! 

Snart er vi tilbake ved Vesle Stølevann,og selvsagt må jeg ta et par bilder før vi tar fatt på den siste bakken opp til hytta igjen. 

En flott tur på rundt 10 kilometer. Kan virkelig anbefales! 
 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg