Tur i barndomsskogen.

Det er lørdag, og vi ferdig med all renskjæring etter å ha holdt på i fire-fem timer i dag.
Rundt halv fire er Solveig og jeg klare for en skogstur, mens Hanne holder seg hjemme da hun har fått besøk.

Vi har med soppkurv i tilfelle vi finner noe, det er jo alltid muligheter for det!


Det tar ikke lang god før vi finner sopp, men det er ikke akkurat slike sopper som vi er ute etter. Brune skivesopper er stort sett ikke interessante, men de er faktisk ganske så dekorative der de står, blant mose og løv.

 

Litt lenger opp i skogen kommer jeg over et mosegrodd tre som er blitt offer for vær og vind, for ganske lenge siden, skulle jeg tro.

Jeg ser visne blomster, dekorative de også, men ikke akkurat spiselige.

Vi skjønner at vi må gå lenger opp i høyden, og der oppe kommer vi snart inn i et veldig godt soppterreng. Det ser i alle fall slik ut!

Her finner vi også mye sopp, men ikke noe spiselig sopp.
Men plutselig skjer det noe uventet! Vi hører det knake noe skikkelig, og før vi egentlig skjønner hva som skjer, kommer en elg imot oss. Den løper, og det er bare så vidt jeg får tatt opp telefonen og tatt bilder. Den er ganske nær oss, på det nærmeste kanskje tyve meter.


Hvis den bare kunne vite at vi bare er bevæpnet med soppkniv og at vi også befinner oss i naboens jaktterreng, kunne den stoppe slik at vi får tatt bedre bilder, men det vet den selvsagt ikke.

Men uansett, gøy å se den, og jeg kan ikke dy meg, må bare sende bilde til vårt eget jaktlag. Får raskt svar, de lurer på hvor vi har sett denne elgen, selv har de så langt ikke sett noe.

Vi går enda lenger oppover, og der finner jeg de første traktkantarellene. Og der det er en klynge, er det flere. Vi plukker det vi vil ha, og starter hjemturen.

Vi kommer inn i et hogstfelt, og herfra har vi fin utsikt utover bygda.

 

Må ta enda et bilde fra hogstfeltet før vi går tilbake til gården. Der venter en hyggelig kveld før vi i morgen skal pakke kjøttstykkene og få dem lagt i fryseren.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg