Treningsmål 2022

02.01.22

Hei og godt nytt år! 

For ett år siden satte jeg som mål å gå 30 ganger til Knabben.Tidligere år hadde jeg kanskje gått dit fire eller fem ganger i året. Målet ble ganske snart oppjustert til 150 turer og i midten av november nådde jeg målet mitt. 
Jeg vil nå sette nytt mål for 2022.  Nerdammen er turmålet, og jeg skal gå 150 turer i løpet av dette året. Det betyr at jeg i snitt må gå fire turer i uken da det er i alle fall er ti uker jeg oppholder meg andre steder enn her. Så da er det bare å sette i gang! 

Man kan kanskje si at det er kjedelig å gå samme tur hele tiden. Men jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg må ha et mål å strekke meg etter- har jeg ikke det, er det veldig fristende å utsette det å gå ut…I alle fall de dagene det ikke er fint vær. 

En tur til Nerdammen kan være en ren treningstur, og da går jeg på tid, gjerne om morgenen. 4,5 kilometer oppover, og det samme ned igjen. Da er jeg hjemme igjen etter 1 time og 45 minutter eller noe sånt. 
Men det kan også være det jeg kaller en sansetur der jeg nyter naturen og bruker alle mine sanser. Fine opplevelser venter meg på tur oppover, og når jeg kommer opp til Nerdammen, er jeg inne i turparadiset, og kan gå videre innover i marka. 

Jeg vil beskrive et par sanseturer i måneden frem mot sommeren. Jeg vil starte til samme tid hver gang, klokka halv åtte hjemmefra. Jeg vil da ta bilder og beskrive hva jeg ser og hører. Jeg vil kunne se hvordan det blir lysere for hver gang, og jeg vil se endringer i naturen etter hvert som jeg nærmer meg sommer. Dette gjorde jeg også i fjor, men da la jeg turen til Batteriet. Spennende å se hvordan alt forandrer seg, synes jeg. 
 

Mye kan også endre seg på en og samme tur. I dag starter jeg dagens tur i ettiden, og det er tåke. Skikkelig begredelig vær. Et fint sitteinnevær, men det blir det ikke noe trening av, heller ikke noen målooppnåelse.

Jeg går ut i tåkehavet. I lysløypa er det tungt å gå, snøen trekker skoene mine til seg, gir lite med fraspark. 

Jeg går etter hvert inn på Solbergveien som går over i Nerdamsveien. Her er det godt brøytet, det er lett å gå her, men selvsagt også litt tungt da det går oppover hele tiden. 

Et godt stykke oppe i veien møter jeg en av mine hyggelige naboer, og han kan fortelle at det er fint på toppen!  Det er jo fantastisk, værmeldingen fortalte meg at det ville være skyet vær hele dagen.  
Men enn så lenge det det helt grått, først når jeg nærmer meg parkeringsplassen, ser jeg antydning til blå himmel. 

Vel oppe på Nerdammen ser jeg tåka ligge over vannet, som et slør. Over er himmelen blå. Vakkert!

Jeg legger turen om Gravningen, og der skimter jeg også sola bak skyene. 

Når jeg kommer ned mot parkeringsplassen igjen, ser jeg tåka ligge tykk foran og under meg. De som oppholder seg under tåkehavet, tror sikkert at det er et helt grått og trist overalt. 

Jeg går nedover igjen, det er fortsatt klart og fint i starten, men etter hvert er jeg inne i tåkehavet, jeg også. 

Vel hjemme igjen er jeg godt fornøyd med starten av 2022 – dette var tur nummer 2. 
148 gjenstår! 

Må ta med et bilde av den fine utsikten fra terrassen også! 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg