Tidlig morgentur

Det er mandag morgen, kvart på syv, og sola skinner. Det er som om sola roper på meg, ønsker meg velkommen ut i skogen. Etter mange dager på hytta tenker jeg det vil være fint med en Knabbentur igjen.

Det er ti dager siden jeg har gått her nå, og plutselig er sommeren kommet. Det er varmt, og det er et vell av ulike friske grønnfarger! Så vakkert!

Jeg går bortover lysløypa og så inn i Hundremeterskogen.

Her inne er det bare trær, skogbunnen er helt brungrå, og det er svært lite som vokser her. Men trær er det mange av, mest gran, noe furu og bjørk. Trærne står så tett at sola ikke når ned til bakken, og det er nok grunnen til at skogbunnen er som den er.

Stien tar meg oppover, og snart er det færre trær og mer lys. Tepper av liljekonvall dekker skogbunnen. Her er de bare i knopp, så den deilige duften merkes ikke ennå.

Jeg kommer snart innpå stien jeg vanligvis benytter, og den tar meg oppover og oppover. Nydelige blåbærris pryder bakken, i tillegg til all liljekonvallen. Grønt og grønt, utrolig vakkert!

Skogfiolen har erstattet blåveisen, den er liker vakker og har nesten samme farge.

En og annen løvetann er det også her oppe, og den er jo bare vakker da. En vakker blomst som allikevel ikke er ønsket på plenen og i hagen.

Jeg har to smilemenn som hilser på meg hver gang jeg går oppover. Det hender de er litt reduserte, og, nå, etter ti dager, ligger steinene strødd rundt omkring. Men jeg setter dem sammen igjen, slik at de kan hilse på meg og andre gående som kommer forbi.

En oppmuntring på veien opp!

En bjørk har nesten måttet gi etter for den tunge snøen denne vinteren, men enn så lenge lever den i beste velgående.

Utsikten er fin fra Knabben, og jeg ser også rett ned på blokka der jeg bor.

På vei ned igjen legger jeg merke til et ospetre. Ospa blir som regel angrep av skadedyr, og nå er den så fin, mens bladene fortsatt er uten de store skadene.

Lønnetrærne får også noen svarte flekker etterhvert. Her er de bare så herlig grønne, og de er så fine der de blir hilst God morgen av sola.

På vei hjem plukker jeg med meg en bukett liljekonvall, og i skrivende stund nyter jeg duften av den. Jeg er så glad for at jeg bor slik til, i nærhet til vakker natur.
Kunne vel ikke ha hatt en bedre start på dagen!

3 kommentarer
    1. Veldig fin start på dagen din 🙂 Og du har en fin tur der – opp til Knabben 🙂 Så er der forandringer i naturen nesten hele tiden 🙂
      Lag deg en fin fin tirsdag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg