Solbergelva – status Nerdammen

26.11.19

Nå er du sikkert spent på å høre om det er blitt flere turer til Nerdammen. Jeg satte som mål å gå to ganger i uken. Det var på søndag. 

Den dagen var det bart på veien da vi gikk oppover, i går var det litt snø, og i dag er det enda mer snø. Selv med snø kommer vi oss ut. Blir motivert av det at jeg bestemte meg for to turer i uken. Turer og turer, får vel heller kalle det treningsøkter. I alle fall opp til Nerdammen. Ned igjen er det bare kos, da kan jeg nyte det være ute.

I går gikk det ganske greit, brukte mye kortere tid opp enn det vi gjorde på søndag. Det var nok fordi jeg ikke stoppet for å ta bilder på veien. Slikt tar jo tid! 

I dag skal vi bruke staver, og vi regner da med å bruke mindre tid enn det vi gjorde i går. 
Men det er en forskjell. I går var det ca 1 cm snø på veien, det var såvidt den dekket grusen. I dag er det altså mer snø, tror det er kommet nesten 5 cm. Det betyr at det er tyngre å gå, det er ganske trått, men det gir jo enda bedre trening. Akkurat som om det ikke var nok trening bare å gå på grus! 

På vei opp møter vi Geir, han møtte vi også i går. Koselig det å møte folk der når vi er ute og går i mørket, ja, ellers også. Blir liksom en treningsfamilie, alle vi som går opp til Nerdammen. 

I dag starter vi rundt kvart over syv, det er full fart fra første skritt. Det tar ikke så veldig lang tid før jeg puster og peser, men jeg fortsetter uten pause. Jeg har mine milepæler, første etappe går fra bommen og opp til der stien til Gravningen går opp, neste etappe er å passere noen store steiner på venstre side. Når jeg er kommet dit, er jeg ferdig med de aller verste bakkene. Neste milepæl er Eggebekk. Når det stedet er passert, er jeg nesten fremme, i alle fall nesten. 

Men i dag synes jeg det er tungt fra Eggebekk og opp. Jeg går og teller inni meg, bestemmer meg for å telle til 300 før jeg skal se meg rundt og prøve å finne ut hvor langt det er igjen. Ikke så mye å se i mørket, men jeg skjønner at det er et stykke igjen. Må nok telle til 500 neste gang- da vil jeg være nærmere målet når jeg ser opp. 
Mens jeg teller, ser jeg bare ned i bakken- og nærmest biter tennene sammen. 

Endelig er vi oppe, og vi er litt overrasket over å se at vi har brukt lenger tid i dag enn det vi gjorde i går. Forklaringen ligger nok i snøen- det er tyngre å går snø, og det tar derfor lengre tid: 

24 minutter 32 sekunder i går
24 minutter 43 sekunder i dag

Etter at vi har nådd målet for treningen, den øverste bommen, går vi i et mer behagelig tempo inn til Nerdammen. Vi går inn på demningen, runder den røde hytta som står der, før vi setter kursen nedover igjen. 

Vi tar det roligere på tilbakeveien, snakker sammen og tenker hvor fint det hadde vært bare å sette seg ut i skogen i mørket en kveld, tenne bål og bare nyte tilværelsen. Bestemmer oss for å gjøre det i vinter en gang, vil da gå til Knabben slik at vi kan nyte utsikten over Nedre Eiker og Drammen.

På vei ned over gjør jeg noen stopp for å ta bilder, Trond er ganske tålmodig der. Han klager ikke selv om han gjerne ville ha unngått disse stoppene. 

 

Snart er  vi nede ved parkeringsplassen igjen, det er deilig å sette seg i bilen og slippe å gå helt hjem. Vel hjemme igjen er jeg veldig godt fornøyd med at vi har klart ukens mål: to turer til Nerdammen. Det er bare tirsdag, men torsdag er jeg opptatt, fredag er det julebord, og søndag er det julegrantenning. Derfor er det kjekt å ha kommet i mål allerede en tirsdag! 

Anbefaler dere alle å ta en tur ut i skogen med hodelykt om kvelden! 
Anbefaler dere også å sette et mål for trening! Dersom dere offentliggjør dem på en eller annen måte, er det også stor sjanse for at dere når målene! 
 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg