Solbergelva – Nerdammen-Solbergsetra-Nerdammen

26.08.19

I dag kjører vi bil til den øverste parkeringsplassen nederst i Nerdamsveien. Vi vil ta strekningen opp til Nerdammen som en ren treningstur. Starter ved bommen, setter på GPS’en og legger i vei i raskt tempo. I dag bruker jeg staver, synes det gir bedre trening. 

Akkurat som i går går det oppover og oppover, og enda mer oppover. Svetten renner, men nå er jeg bedre forberedt enn i går, så jeg har både svettebånd i panna og vannflaske.

Etter 29 minutter og 18 sekunder er vi oppe. Brukte 31 minutter i går. Jeg er et konkurransemenneske, men trenger ikke konkurrere med andre enn meg selv. Blir spennende å se hva jeg bruker neste gang, men tror ikke jeg klarer å gå så veldig mye fortere enn det jeg gjør i dag.

Vel oppe på Nerdammen slapper vi av litt. Endene er der i dag også. Det er stokkender, men i det siste har jeg sett bare hunner. Hannene med de flotte fargene glimrer med sitt fravær. En sjekk på nettet forteller meg at hannen er sammen med hunnen på våren, men han deltar ikke i ungepass om sommeren. Da stikker han og slår seg sammen med andre hanner. Utpå høsten kommer han tilbake, gjenforenes med hunnen eller finner seg en ny partner. 

Stokkanda er ganske vanlig. Hunnen er brunspraglet, det er også hannen, men hannen har en hvit halsring og et grønnglinsende hode. De kan bli ganske gamle. En ringmerket stokkand ble hele 29 år.

De lager reiret sitt på bakken, godt skjult i nærheten av vann. Rugetiden er ca fire uker, de får mellom ni og tretten unger, og ungene er flyvedyktige allerede etter et par måneder.

Vi forlater endene og går over demningen slik at vi kommer på den andre siden av vannet. Det et nylig hogd her, men stien er ryddet. Utsikten mot vannet er vakker.

Snart kommer vi til strekningen det ikke er hogd. Her der koselig, synes jeg. Det er flere fine steder for en rast eller overnatting langs vannet. 

Rene amfiet dette her! 

Må si der er litt vanskelig å gå forbi all soppen som er langs stien. Steinsopp og matrisker. Men i dag er jeg altså ikke på sopptur! 

Vi kommer til en ny demning og er da plutselig ved Mellomdammen. Her kommer vi til en liten hytte som har en flott beliggenhet ved vannet. Hadde den vært til salgs, kunne jeg godt tenke meg den. Her ligger alt til rette for morgenbad eller badstue med bad i etterkant. 

Vi nærmer oss Solbergsetra. Den ligger i enden av Mellomdammen, i nærheten av den delen av vannet som kalles Kulpen. 

Det er idyllisk på denne plassen, masse gress på vollen. Det er bare sauene som mangler. 

Fra Solbergsetra går det en vei som ender opp i veien som går fra Årbogen via Solbergvann og bort til Vrangen. Det er litt kjedelig å gå på denne veien, synes jeg. 

Men etter en stund kommer vi til et skilt som viser at vi skal ta av mot høyre. Vi gå da mot Nerdammen igjen. 

Her er vi kommet tilbake til Mellomdammen , og da er det ikke langt til Nerdammen. 

Vi forlater Nerdammen for denne gang og går nedover bakkene til bilen. En fin ettermiddagstur- men det ble kveld før vi kom hjem. 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg