Regn, hagl, kjøkkenhage – og sol!

23.05.20
Vi våkner opp til en regnværsdag, men det er ikke uventet. Der startet å regne i går, og det er meldt en god del regn også i dag. Det blåser også, ikke noe særlig fristende å gå tur i dette været. 

Men dagen kan brukes til andre ting. Jeg er alltid tidlig oppe, alene, og bruker morgenen på en kaffekopp eller to, et kryssord og en sjekk på nyheter. Tar frokosten sammen med Trond etter hvert, og så går jeg ut. 

I går kjøpte var vi på Rønneberg gartneri, Hageland, i Hvittingfoss. Jeg bare elsker å gå der. De har alt, og mer enn alt, og de som jobber der, er jo bare så hyggelige og service- minded. Mamma elsket også å være her, og hun var med søsteren min hit en gang rundt vinterferien. Det var den siste turen hennes ut av sykehjemmet før alt ble stengt – og før hun døde. 

På Rønneberg har de alt fra interiørartikler til hagemøbler, fra frø til blomster og grønnsaker, og alt du måtte ønske av busker og trær. Vi kjøpte planter til kjøkkenhagen – tomater, sellerirot, vårløk, mynte, sukkererter, og løpestikke. Vanlig løk hadde vi fra før, så det ble også satt i pallene. 

Vi tester ulike ting hvert år. Det er jo ikke hvert år vi lykkes, noe trives ikke, sikkert for kaldt, sesongen er jo kortere her i høyden, og noe er også blitt spist opp av rådyr.  Men gressløken, den kommer igjen år etter år. Det samme gjelder jordbærplantene. 

For snart fire år siden solgte vi huset og kjøpte leilighet. Vi har en stor terrasse, men det er ikke det samme som en hage. Derfor er jeg glad for at jeg har hytta og for de muligheter den gir meg til fortsatt å ha en hage, eller en form for hage, bør jeg vel heller si. I  tillegg til kjøkkenhage, laget jeg et lite staudebed i fjor, og alle staudene  kommer opp igjen nå. Tulipaner og påskeliljer trives godt. Kan tenke meg tulipanene er fine neste helg! 

Vi tar også en tur ned til gården for å hente noen hagemøbler. Må kjøre et par turer, og da et det greit å ta et lass i dag. Resten kan vi hente senere. Hadde jeg vunnet i Lotto, hadde jeg satt opp et stort anneks med badstue, dusj, oppholdsrom og en stor bod med plass til hagemøbler. Men – det ser ut som om den store gevinsten lar vente på seg – kommer ikke langt med en premie eller to på 50 kroner. Enn så lenge er det derfor fint at vi kan ha noe av møblene på gården om vinteren. 

På vei opp igjen fra gården begynner det å hagle og tordne, og da tenker jeg på kjøkkenhagen min.  Torden er ikke noe problem, har aldri hørt at det har slått ned i kjøkkenhager, men hagl kan gjøre stor skade. Håper det går bra! 

Det går bra, i alle fall denne gangen. Alt står slik det gjorde da vi dro. Fortsatt er det regn, mye regn, men i seks-tiden kommer sola. Tror aldri sola er så fin som etter at det har regnet i flere timer. I alle fall blir jeg veldig glad når sola kommer, det samme blir søsteren og svigerinnen min, og vi ser at vi rekker en tur før middag. 

Stien bortover mot Ivarsbu er alltid vakker. Det er fint å gå her, det er så frodig og flott. 
Har tatt mange bilder her i årenes løp! 

For noen år siden var det en beverhytte her, Men i år kan vi ikke se noen. Søsteren min mener hun så en bever i en ene vika her oppe, så da må hytta eventuelt være godt skjult eller befinne seg et annet sted. Vi får bare følge med – felte trær med pilspisser i den enden  vil nok avsløre hvor de holder til. 

På Ivarsbu er det dugnad, det pleier å være det et par ganger i året. Denne helgen er det storvask, tror jeg, i går hang dyner til lufting, og det var stor aktivitet. Vi går videre til froskedammen vi så i går. Må bare se denne igjen mens froskene ennå befinner seg der. 

I den lille dammen er det fortsatt mange frosker. Det yrer av liv der, men du ser dem ikke dersom du bare går forbi. Du må stoppe opp og se. Da ser du en, to, tre, og så veldig mange. Du ser også masser av froskeegg. 

Eggene legges i vann i store geleaktige klumper, og utvikler seg først til svømmende rumpetroll. Rumpetrollene lever av alger og annet plantemateriale i vannet, mens frosker lever av blant annet insekter, mark og snegler. 
Det tar et par måneder fra eggene klekkes til de små froskene er klare til å hoppe rundt i marka. De er da lette å fange, jeg synes de er søte når de er små, og liker å holde dem inne i hånda før jeg slipper dem ut igjen. 

Vi må selvsagt ta noen bilder på Ivarsbu før vi går hjem for å spise middag – grillet kalkun og indrefilet av svin, fløtegratinerte poteter og salater av ulike typer. Herlig! 

Vi avslutter med en selfie før vi går hjem til den ventende middagen. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg