Sol eller regn – fint uansett

21.06.20.

Det er fredag, vi reiser til hytta så snart jeg er ferdig på jobb. Solen skinner, det er nesten tretti grader, og det er helg! Vi drar innom Eikersenteret, kjøper reker, loff, dill, majones og sitron. Hvitvin har vi allerede, nå er vi klar for en hyttehelg!

Etter en time er vi fremme. Vi setter oss på solsiden og nyter etter hvert et fantastisk godt – og enkelt – måltid.

Vi nyter denne kveldsstunden. Tenker hvor heldige vi er som har dette flotte stedet, et sted som tar i mot oss hver helg, som gir oss overskudd til en ny uke.

Utpå kvelden kommer knotten på besøk, det første besøket denne sommeren. Han kommer ubedt, det er ikke mer reker igjen, heller, så det blir liten servering på den karen, eller de karene får jeg heller si. Vi tenner lanternen vår, den er alltid effektiv, men det tar litt tid før knottekarene skjønner at de gjør klokest i å forsvinne. Det går fortere på den andre siden av hytta, skyldes sikkert alt gresset her. På den andre siden er det bare fjell og skiferheller. 

Solen går ned, vi tar med oss lanternen til den andre siden av hytta, og kvelden avsluttes som vanlig ved bålpanna.

Dagen etter er det fortsatt fint vær. Jeg er som vanlig tidlig oppe, setter meg på morgensyndlingsplassen, med en kaffekopp og en god bok. Det er helt stille, bare fuglene som bryter stillheten. Vakker fuglesang, stemningsfullt. Rundt meg står natt og dag i full blomst. 

Utpå ettermiddagen er det tid for turorientering,  sammen med søsteren min, broren min og svigerinnen min. Vi går til Stulstjern der de første postene dukker opp. 

Det er grønne poster, svært enkle med andre ord, men vi får oss i alle fall en fin tur på hyttefeltet. Ett sted blir vi invitert til en liten drikkepause, veldig hyggelig, men vi takker nei denne gangen, må videre før det begynner å regne. 

Det er utrolig mye myrull i år, hele myra er dekket av de hvite nøstene. 

Etter hvert kommer skyene, og de er mørke. Spennende om vi rekker tilbake til hytta før regnet kommer. 

 

Det gjør vi, heldigvis. Vi er blitt svette, har gått 11 km på rundt to timer, og tar et bad i Stølevann. 

Tilbake på hytta blir det en øl og en liten en hos broen min før vi griller og koser oss med enda mer god mat. Elgkjøtt denne gangen. 
Kvelden avsluttes ved bålpanna. Det er lyst hele tiden nå, bildene nedenfor er tatt klokken elleve om kvelden. 

Dagen etter kommer regnet, i bøtter og spann. Enda en gang tenker jeg på bøndene, flott for dem å få vannet åkrene. Fint også for kjøkkenhagen min!  Den trives veldig godt nå, mye sol og regn innimellom, det er bra! 

Tenker ofte at det er mer stemningsfullt med regn og tåke. Deler av utsikten viskes bort, det hele blir mer trolsk. Flott uansett, tenker jeg. 

På vei hjem tar vi et par stopp og prøver fiskelykken. Jeg klarer selvsagt også denne gangen å kaste slik at kroken havner i et løvtre som ligger delvis ute i vannet. Tror en stund  at jeg måtte kutte snøret, men etter diverse rykk og napp klarer jeg å få kroken løs. Marken er rett nok borte. Litt senere havner kroken i en liten gran, men også det går bra, og i den kulpen får jeg også en ørret! Bra! 

Ser du nøye etter, kan du se duppen i bladverket!

Trond får også en. Så vel hjemme igjen blir det ørret til forrett. Det er ikke nok til middag, for å si det sånn. Det forteller jo litt om størrelsen, da….

Nå sitter jeg på terrassen, det regner ikke lenger, klokka er halv ti, og jeg bare nyter livet. I morgen er det jobb igjen, og etter fire arbeidsdager har jeg ferie for godt! Etter fire uker med ferie, går jeg nemlig av med AFP! 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg