Snart kommer gjestene.

Det er fredag, og vi skal ha rakfisklag i kveld. Dette er en tradisjon vi har hatt i snart tyve år. Den samme gjengen, men et par menn er blitt erstattet av nye. Vi er fire par som møtes, og det går på rundgang hvem som inviterer.

Denne gangen er det dessverre ett par som ikke kan komme, det grunnet sykdom.

Jeg starter tidlig med forberedelsene og koser meg med det. Dekker bordet først. Liker godt å dekke bord, med sølvbestikk denne gangen, og serviset mamma og pappa fikk til bryllupet sitt i 1957.

Når bordet er dekket, bretter jeg serviettene. Kunne selvsagt ha brukt tøyservietter, men jeg liker farger, og da blir det papirservietter.

 

I stedet for blomster bruker jeg furukvister som jeg har hentet i skogen. Jeg legger et par lyslenker på duken, og delvis over furukvistene.

Når bordet er dekket, lager jeg iskake. Lager først mandelbunn, steker denne og heller over en blanding av krem og eggedosis iblandet daimsjokolade. Oppskriften kommer i egen bloggpost.

En times tid før gjestene kommer, snitter jeg purre og rødløk. Jeg danderer smør på et par asjetter, koker egg og skjærer disse i små biter. Fyller et par skåler med rømme og setter alt dette kaldt. Klargjør mandelpoteter for koking, og Trond skjærer opp fisken. Alltid litt vanskelig å vite hvor mye som går, men vi har kjøpt inn to store og en liten filet.
Ved siden av bruker vi også potetlefser.

Veldig enkelt å servere rakfisk med tilbehør da alt kan gjøres på forhånd- med unntak av å koke potetene. Ikke noe stress, slipper å holde meg ved kjøkkenbenken når gjestene er kommet.

Juletreet er allerede pyntet. Før, da vi hadde ekte tre, pyntet vi ikke treet før lille julaften. De siste åtte årene har vi hatt kunstig tre, og jeg pynter det da til andre søndagsbilag advent. Koser meg ekstra mye i førjulstiden, men når nyttår kommer, tar jeg bort all julepynt men unntak av den store stjerna i vinduet og lyslenkene på terrassen.


Det aller siste jeg gjør før gjestene kommer, er å sjekke at badet og gjestetoalettet er strøkent. Tenner stearinlys på gjestetoalettet, og tenner også lys i entreen, i stua og ute på terrassen.

Da er vi klare til å ta i mot gjestene våre.



Vi gleder oss! ❤️

 

 

2 kommentarer
      1. Tusen takk! 🤗
        Ja, vi koste oss skikkelig, fisken var veldig god. Kjøper Wangensten, to typer, den ene ekstra lagret. Kjøpe bare fileter slik at vi slippe å ta vekk bein.
        Ønsker deg en fin lørdag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg