Rusletur i et vakkert nærmiljø

Det er søndag, og vi skal hjem i dag. Men først skal vi se litt mer av Hamburg!
Det er sol i dag, og vi går ut rett etter frokost.

Hamburg er Tysklands nest største by, den har også Europas nest største og travleste havn. Dette har bidratt til byens rikdom.

Vi bor i Neustadt, og det er ikke mye av byen vi rekker å se på den tiden vi har igjen. ved men vi vil i hvert fall stikke innom parken!

Like ved hotellet vårt ligger det en vakker bygning, universitetet i Hamburg. Bak denne en kuppel, og bak der igjen noe som kan se ut som piper!

Det er ikke piper, det er nabohotellet vårt, Radisson Blu! Sett forfra ser det veldig smalt ut, men sett fra en annen vinkel, ser det helt annerledes ut!


Vi går inn i parken, det er en botanisk hage tilknyttet universitetet i Hamburg. Den er vakker i dag, men jeg kan jo tenke meg hvordan den vil se ut om våren og sommeren!

Ved inngangen er det skulpturklippet furutre. Stilig!

Vi går innover, går forbi masser av rhododendron, og kommer til den lille busken. Jeg vetbikke hva det er, men må bare ta et bilde!

Snart kommer vi til et stort tre som ser ut som et lønnetre. Bladene ser ut som lønn, i alle fall.


Men når jeg ser nøyere etter, ser jeg nøtter blant bladene, og da blir jeg usikker.

Men det er ikke bladene som jeg fascineres av, det er stammen!
Den er knudrete, har mange stor og små utvekster, og det ser ut som om en flodhest er på vei ut av treet!

Det er en dam i parken, den er nå belagt med et tynt lag is, og en liten and er ute og går.

Jeg tiltrekkes alltid av vann, og vi går langs den lille dammen. Fargene er vakre om våren og sommeren, men de er vakre også nå. Det er så fint alt det brune og gylne, ved siden av det grå og svarte.

Vi forlater parken, og går inn mot sentrum igjen. og kommer til Binnenalster. Dette er en av to kunstige innsjøer innenfor bygrensene til Hamburg, og den kalles også Inner Alster Lake. Gjennomsnittsdybden er bare to meter.

Klokka nærmer seg nå tiden for avreise. Vi stikker innom et av julemarkedene en siste gang, og jeg kjøper tre lysglass til minne om turen til Hamburg.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg