Regn og juleforberedelser.

Regn, regn, og enda mere regn. Regn fra morgen til kveld, dag etter dag, det er nesten litt deprimerende, det! Jeg hadde tenkt å gå til trening i dag også, men det er lite fristende. Jeg sjekker værmeldingen, regn også i morgen, men oppholdsvær fra onsdag.

Da snur jeg helt om på planene. Jeg vil denne uken trene onsdag og fredag, og i dag vil jeg heller holde meg inne. Jeg vil nemlig ta en skikkelig god gammeldags hovedvask på badene!

Da jeg var liten, vasket vi hele huset før jul. Fra loft til kjeller. Tak, vegger, og inne i skap. Jeg syntes alltid det var dumt å gjøre dette på en tid da det var å mye annet som skulle gjøres! Syv kakesorter skulle bakes, ofte ble det også flere. Videre lomper, flatbrød og kling. Rull skulle lages, og øl brygges. Mamma var i alle år utearbeidende, så alt dette måtte gjøres på ettermiddager og i helger. Det sa seg selv at vi unger måtte bidra i dette arbeidet.

Det er en del enklere for meg, da! Vanligvis vasker jeg skap når jeg ser det er nødvendig. Mai, oktober eller desember, det spiller ingen rolle. Jeg baker brød hver uke, men jeg baker ikke noen av småkakene til jul. Jeg gjorde det for mange år siden, men etter på ha endt opp med å kaste masser av småkaker ved påsketider, sluttet jeg med dette.
Jeg skal, imidlertid, lage et par formkaker med frukt inni. Dem kan jeg fryse, og det er fin kaffemat å ta med seg på hytta.

Jeg lager ikke rull heller, men jeg skal gjerne innrømme at jeg savner mammas gode elgrull. Det er svært lenge siden jeg spiste den sist, kanskje så mye som tyve år, men den var skikkelig god.
Jeg savner potetlefsene og klingen også. Vi har prøvd å lage dette, søsteren min, svigerinnen min og jeg, men lefsene blir ikke så gode som de mamma laget, og det er vanskelig å kjevle deigen tynn nok når vi skal lage kling…

Nå er jeg hjemme på heltid, og har tid både til baking og vasking. Men jeg prioriterer altså annerledes. Jeg bruker mye tid på meg selv, trening og annen fysisk aktivitet. Helgene i slutten av november og i desember blir brukt til sosialt samvær med venner. Så tiden flyr! Men i dag skal jeg altså vaske!

Jeg vasker vegger, dører, skap og hyller.


Tar ut alt, kaster ting jeg ikke skal bruke, og legger alt på plass igjen. Skikkelig tilfredsstillende når jeg er ferdig!

Jeg skrubber dusjveggene, det gjør jeg hver gang jeg vasker, men de blir jo aldri fine uansett hva jeg gjør…

Til slutt snur jeg duftpinnene, og setter pynteting på plass.

Etter fire timer er jeg ferdig, og det lukter så rent og godt.

Men jeg er ikke ferdig med dagens husarbeid. Jeg starter på middagen, og bestemmer meg for å invitere Øystein, Christine og ungene på middag. Wook med masser av grønnsaker og svinekjøtt.
Jeg husker fra tiden da vi hadde stressende hverdager med full jobb, lekser og treninger for ungene. Tenk om noen da hadde bedt oss på middag, på en helt vanlig hverdag! Det vil jeg gjøre i dag! 🤗

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg