På truger til Stølefjell

28.02.20

Jeg våkner til skyet vær og delvis også tåke. Det er meldt sol fra klokken 12.00, men det ser ikke ut til at det skal slå til….

Men et par timer senere kommer solen frem, og innen 11.30 er det fantastisk flott vær. Jeg bestemmer meg for å la skiene stå og ta en trugetur til Høgstøle. 
Med truger kan jeg gå overalt, og jeg opplever naturen på en helt annen måte enn om jeg farer av gårde i oppkjørte løyper. 
Det er egentlig helt magisk å gå i urørt natur. Det ser ut som om jeg er den første som noensinne har gått her.

Snur jeg meg og ser den andre veien, ser det ut som om et monster har funnet sin vei i snøen!

Det er stille, jeg er ute i nesten tre timer, og jeg ser ikke et eneste menneske. Ser ingen dyr, heller, men hører fugler kvitre og ser spor etter både rev og hare. 

Flere steder ser jeg også spor etter rype – eller tiur eller orrfugl. Jeg vet ikke hvordan jeg skiller dem fra hverandre, vet  bare at det er fuglespor. 

Jeg ser mange furuer som har blitt utsatt for toppbrekk. Det gir dem ulike fasonger alt etter hvilken gren som blir ny topp. Noen ganger er det flere grener som danner toppen. 

Andre ganger kan resultatet bli slik:

Snart nærmer jeg meg Høgstøle. Det blir færre trær og mer fjell. 

Oppe på Høgstøle er det i dag vindstille, og utsikten er praktfull. Jeg ser Oslofjorden, Norefjell, Blefjell, Jonsknuten, Lifjell, Gaustatoppen og Skrimfjellene. Å ta bilde som skal vise utsikten er ikke lett – den må oppleves på stedet. 

Skrimfjellene
Lifjell, Gaustatoppen og Blefjell

Ettermiddagen tilbringes ved hytta. Det er meldt snøvær i morgen, så denne dagen må nytes.

 

mmm

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg