Naturopplevelser i øs pøs regn

Jeg våkner tirsdag morgen til øs pøs regn, og slik har været vært også i natt.
Men til Knabben skal jeg, går dit hver dag så sant jeg er hjemme. Det er mitt minimum av trening, en tur som tar meg rundt en time.
Det er ikke så veldig fristende å gå ut i dette været, og det tar en stund før jeg kommer meg ut. Skal bare, skal bare…..

Hva vil jeg oppleve på dagens tur?

Jeg forventer ikke de store opplevelser, men tar jeg meg tid til å se meg rundt, er det mye fint og spennende å se. Kanskje kan jeg lære noe nytt?

Det første som fanger mitt blikk, er denne laven. En sjekk på nettet forteller meg at dette er papirlav, vanlig papirlav. Den vokser på bartrær og er vanlig i hele landet.


Dette er en mose, men hva den heter, vet jeg ikke. Ikke lett å finne det ut ved å sjekke på nettet, heller. Men dekorativ, det er den!

 


Grønt gress, også uten kjent navn, men et vårtegn er det i alle fall!

På et gammelt bjørketre ser jeg flere kjuker. Noen er gylne, andre mer gråbrune. Jeg har tidligere lært meg hvordan rødrandkjuke ser ut, men jeg må nok gå tilbake og se litt nærmere på disse før jeg kan finne ut hva de heter.
Dersom du vet det, er det veldig fint om du legger igjen en kommentar!

Midtveis opp til Knabben er det et furutre med røtter som breer seg utover fjellet. Helt utrolig!

Det er over tre hundre høydemeter opp til Knabben, og jeg har noen merkesteder underveis. Synes det er koselig, motiverende også. Det første er en stor furu, det andre noen steiner og kongler godt gjemt på en berghylle, og ovenfor ser du det tredje og dett fjerde. Jeg har ett til også, men det lager jeg først når snøen går. Mesteparten av stien er snøfri nå, men det er en del snø i den siste delen.

Stien jeg følger ligger i et landskapsvernområde, og det er mange trær som råtner og faller ned.

Dette treet falt med tidligere i vinter.

Her ser vi hvordan stammen etter hver smuldres opp og til slutt blir til jord og næring for nye trær.

Det er dårlig sikt i dag, men fint er det her oppe uansett, tenker jeg!

Det er meldt bedre vær i ettermiddag, så kanskje tar jeg en tur til sammen med Trond. To turer på en dag er bra!

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg