Min vårlige yndlingsfarge

Det er skjærtorsdag. Ute snør det, alt er hvitt og grått, selv trærne ser grå ut på en dag som denne. Men jeg fortviler ikke, vet at det er sol igjen i morgen, og hittil har vi hatt knallfint påskevær.
En gråværsdag gir tid til refleksjon, tid til å skrive en bloggpost.

Yndlingsfarge? For meg er den knyttet til årstider. Grønt gress, hvite prestekrager, blåklokker og rødkløver om sommeren, oransje lønneblader om høsten, og røde  amaryllis i jula.

Den røde fargen preger også nisser og andre juleblomster. Men så er det plutselig januar. Da forsvinner alt det røde hos meg. Da kommer ganske så raskt gulfargen  frem. Jeg kjøper gule blomster, tulipaner og roser, så fort de dukker opp i butikkene. Gul er min vårfarge, fargen som gir meg overskudd og glede, som gir meg visshet om at våren kommer og snøen forsvinner.

 

Jeg sitter altså på hytta denne morgenen, ser ut på alt det hvite og grå, og koser meg med morgenkaffe, tente stearinlys og gule påskekyllinger.

 

En bukett tulipaner står på benken. Den kjøpte jeg sist fredag, og den holder seg ganske så flott! Gul og vakker!

 

Jeg vil jo ha blomster hele påsken, og jeg kjøpte også påskeliljer som har ligget kjølig frem til nå. Nå er de i ferd med å springe ut, nydelige de også!

 

På bordet har jeg gule lys, på en lysegrønn brikke, også en farge som får tankene på vår.

 

To påskeender står også på bordet. Det skal kanskje forestille kyllinger, men for meg er de ender, ekte påskeender.  Gule føtter og gule nebb, med en gul sløyfe rundt halsen.

Ute er det i dag, som allerede nevnt, lite farger, men det er mye snø! Nesten en og en halv meter! Tror aldri vi har hatt så mye i påsken før.

Vi har brukt mye tid på å spa vekk snø siden vi kom. Vi må jo gjøre det fremkommelig og bekvemt, og jeg tenker også det er greit å hjelpe våren litt!


Vi har gravd frem en passasje rundt hytta, og vi har laget en snøtrapp slik at vi lett kan komme oss ned til hytta.

Vi har laget sitteplasser ute, vi har laget plass til bålpanna, og på utebordet har jeg selvsagt påskeliljer. De står nå på en benk i svalgangen, kan jo ikke la dem drukne i snø!

Hjemme har jeg lenge lett etter de første vårblomstene. Hestehov og blåveis. Gang på gang har vi fått nye snøfall, og det kom flere av dem i mars. Ikke en eneste vårblomst å finne!

Men så kom vi hit, og ikke langt fra hytta er det en skråning i solsiden. Her er det også en bar flekk.

Ved første øyekast ser det ikke mye spennende ut. Men ser du nøye etter, ser du noen gule flekker på bildet.

 

Går du nærmere, ser du de vakreste hestehover!

Bare helt skjønne er de! Det finnes vel ikke noe vakrere vårtegn!

Sola er også gul, og nå gir den også varme. Kanskje ikke så mye i solnedgangen, men om dagen gleder den oss med sine varme stråler. Bare å glede seg til resten av påsken nå!
En god påske til deg fra meg!

6 kommentarer
    1. Tulipaner, påskeliljer og hestehov er vakre gule blomster som hører våren til 😀
      Nyt dagene på hytta – og god påske ønskes deg!

      1. En riktig god påske til deg også! 🐣💛🐣
        I dag kommer den yngste sønnen vår, i morgen kommer den eldste med familie. Koselig! 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg