Måtte bare ut en tur!

27.04.20. 

Det er mandag, jeg har vært lenge på jobb i dag, og vi har tatt imot elevene på småskoletrinnet. Det var bare så fint og hyggelig å se dem igjen! 

Utpå kvelden kjenner jeg bare at jeg må ut en tur. Det har regnet, ikke så hyggelig akkurat det, men det er godt for alle bøndene som er ferdig med våronna. Må også si at regn skaper en helt spesiell stemning i etterkant- det er bare helt vidunderlig herlig og friskt! 

Jeg møter joggere med plugger i øret, de hører sikkert på musikk. Jeg hører fuglesang, jeg. Synes det er mye bedre! Men det er jo to forskjellige ting- hvis jeg går for å trene, legger jeg ikke merke til fuglesangen, da kan jeg lo like godt høre på musikk eller en eller annen podcast. Men når jeg går tur for å sanse mest mulig, kan jeg ikke la meg forstyrre av slikt.

Jeg går ikke lenge før jeg ser noe jeg ikke har sett før. Det er en slags oransje sopp på flere einerbusker. En titt på Google forteller meg at det er hagtornrust. Det er en slags rustsopp. Rustsoppen kommer på einer om våren, og senere på hagtorn eller pæretrær. 

Jeg går videre, det er så grønt og frodig. Om våren er det så mange ulike grønnfarger. 
Blåbærlyngen lyser opp i skogbunnen, og bjørka pryder gangveien der jeg går. 

Her og der er det hengt hyggelige hilsener på trærne- Alt blir bra.

Plutselig legger jeg merke til en fugl like ved veien. Jeg er ikke helt sikker på hva det er, tror det er en svarttrost, en hunnfugl. Den er ikke særlig redd, jeg kommer ganske nær. 
Tenker at dersom jeg bare hadde strent av gårde, ville jeg ikke ha sett den.

Det blir bare en liten kveldstur i kveld. Like før jeg kommer hjem, ser jeg en hegg som snart står i full blomst. Den pleier å blomstre i mai, den. Tar også med et bilde av skogsfiol før jeg takker for meg og ønsker dere en god natt. 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg