Langweekend i Tromsø del 1

18.11.21

Det er torsdag morgen, soloppgangen er helt fantastisk. 

Dette er dagen da vi skal til Tromsø. Har nesten ikke gledet meg, så å si alt av ferieturer er blitt avlyst av en eller annen grunn de siste årene, og nå er smitten veldig høy i Tromsø. Vi har vurdert ikke å reise, men så bestemte vi oss- vi reiser uansett. 
 

Nå er altså dagen kommet. Vi tar buss til Drammen og flytoget til Gardermoen. Munnbindet er på hele tiden, hos meg, i alle fall, litt uvant, men helt greit. Det er jo en stund siden jeg brukte det.

Det er noe helt spesielt å være på Gardermoen. Der sitter pengene løst, det er alltid starten på en ferie, kort eller lang. Vi tar lunchen her, og unner oss et glass rødvin selv midt på dagen. Taxfreebutikken må vi gå forbi, dette er faktisk første gang jeg ikke er der, og det er også første gang jeg flyr innenlands. Tenk det!

Klokka halv ett går flyet. Det snør ved adgang, alt er grått. Men så fort vi kommer over skylaget, skinner sola. Bak skyene er himmelen alltid blå, er det noe som heter. Noen ganger ser vi ned på fjellene under oss, men jeg vet ikke hvor vi er. Noe jeg alltid savner på fly, er en liten skjerm der vi kan følge med på hvor vi til enhver tid er. Tenk så fint det hadde vært! Full oversikt samtidig som geografikunnskapene ville øke! 

Snart starter innflygningen til Tromsø. Vi ser sjø, øyer og masser av høye fjell. Det er snø på toppene. Månen er også synlig, sola ser vi ikke. 

Jeg er ganske imponert over hvor gode bildene blir tatt gjennom et vindu fra flyet- med min mobiltelefon. 
Det blir fort mørkt her, og når vi lander er ikke klokka mer enn ti på halv tre. 

Jeg har aldri opplevd mørketiden før, og kalenderen sier den inntrer her først om en uke, men det er langt mørkere her enn det det er hjemme. Når vi går ut fra hotellet litt over tre, er det helt mørkt. 

Siden vi skal være her i tre dager, har vi valgt et rom med god plass. Vi bor på Scandic Grand hotell, sentralt i Storgata. 

Vi tar en liten tur ut, handler litt og koser oss på rommet før vi spiser middag. Kvelden tilbringer vi på hotellet, og vi gleder oss til å bli bedre kjent i byen i morgen.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg