Langweekend i Tromsø, del 2

19.11.21

Vi står opp rundt åtte, og går ned i restauranten for å innta det som viser seg å bli en alle tiders god frokost. Her er det masser av varmmat, samt mye pålegg. Det er brød, rundstykker og croissanter, samt mye søtt og godt til kaffen. 
Etter frokost tar vi det litt med ro før vi går ut. 

Trond har familie her i byen, faren hans kommer herfra, og en av onklene hans bodde her i byen sammen med sine etterfølgere. Dessverre har mange falt fra etter hvert som årene har gått, men vi vet at han har en tante og en kusine her i byen. 
Vi var her i 2013, og da besøkte vi tanten og fetteren hans. Fetteren er nå død. Kusinen hans, Randi, var den ikke gangen ikke hjemme. 
 

Jeg foreslår for Trond at vi skal besøke Randi, men han er i tvil. Han har ikke sett henne siden han ble voksen, det er iallfall over førti år siden. I motsetning til meg, er ikke Trond noe ivrig på Facebook, heller, så han vet vet ikke noe om henne. 
Men jeg synes det er veldig spennende med familie, og Google forteller oss hvor hun bor. 
Det viser seg at hun bor like i nærheten av der fetteren og tanten hans bodde, og vi blir enige om at vi skal gå opp dit. «Men det et ikke sikkert at vi ringer på altså,» sier han. 

Nei, nei, tenker jeg, vi får nå se på det da. Vi går først oppover Storgata for å bli litt kjent. 
Førsteinntrykket er at det er veldig mange frisørsalonger her, og det er souvenirforretninger der vi ser utstoppede dyr. Det er både ulv, bjørn og isbjørn. Det er mye sportstøy her, og jeg lar meg friste til å kjøpe en tynn dunjakke. Den kan pakkes i en liten pose, en helt fantastisk kjekk jakke å ha i sekken når jeg går tur.  Jeg synes det alltid er godt å kunne ta på meg noe ekstra når jeg tar en rastepause. Sender en tanke til min svigerinne Hanne som alltid har en slik i sekken. 

Vi går oppover, bort fra sjøen, og skimter sola bak skyene. Om en uke starter mørketiden, og da forsvinner sola. Den kommer ikke tilbake før 15. januar. 

Vi kjenner retningen, men etterhvert bruker vi kartet på Google.  Vi kommer frem til huset, og jeg sier til Trond at vi må jo ringe på når vi har kommet så langt! Og det gjør vi!

Etter en kort stund blir døren åpnet, vi vet hvem hun er, men hun vet ikke hvem vi er.  
For å være helt sikker spør jeg om hun er Randi. Det er hun, jeg sier at det er fetteren hennes som står ved siden av meg, og hun sier: «Er det deg  Trond?» Hun husket ham som en veldig kjekk ung mann, eller kanskje jeg skal si tenåring, og hun kjente ham igjen! Ikke rart det, han er jo fortsatt en kjekk mann! 
 Vel, dette blir en veldig hyggelig dag, Vi blir oppdatert på familiære forhold, Trond og Randi blir kjent på nytt, og jeg blir kjent med enda en av Tronds slektninger i Nord- Norge. Ei kjempehyggelig jente på min alder! Eller kanskje jeg bør si dame, da! 

Det er vemodig å ta farvel med Randi, og vi bryter coronareglene ved å gi hverandre en god klem når vi skilles. 

Jeg tenker det er fint å ta vare på familie, å vite hvem man er i slekt med og å holde en viss kontakt, i alle fall. 
Nå er Randi og  jeg venner på Facebook, og hun vet at vi kommer innom neste gang vi skal nordover. Hun er også hjertelig velkommen til oss når hun kommer sørover. 
 

Etter et par timer hos Randi går vi ned til byen igjen. Vi passerer et stort bygg, det ser ut som en skole, og det er lys i alle rom. Trond mener det ikke kan være en skole siden alle lysene står på så sent på ettermiddagen. Men et blikk på klokka viser at den bare er to! Slikt er det når det blir tidlig mørkt!

Vi går ned til sundet på vei tilbake til hotellet. Det er mørkt nå, men mildt og fint. Ikke noe av den vinden som nå er hjemme. I Drammen har vi et par elger på torget, her er det reinsdyr og isbjørn. Må også ta med et bilde av pariserhjulet som ble lyssatt i går. Det skifter farger hele tiden, vakkert er det! 

Etter å ha slappet av på hotellet et par timer går vi ut for å spise middag. Det er mange juledekorasjoner å se. Disse lyser opp i mørket. 

Dagens middag skal inntas på Skarven, på biffhuset. Vi bestiller biff med tilbehør, og før middagen får vi deilig brød med ulike typer kryddersmør. Maten er god, men vi kunne gjerne ha fått mer grønnsaker,  synes jeg.
Biffknivene er helt enorme, måtte ta bilde av dem også.

Etter middagen går vi langs sundet. Det er så vakkert å se lys fra bygninger på den andre siden speile seg i vannet. Vi ser nyere og eldre båter, og vi ser også Fjellstua høyt oppe på fjellet Fløya. Da vi var her sist gang, tok vi gondolbanen opp dit, og gikk videre innover fjellet. Fjellstua ligger 421 meter over havet, og herfra er det en fantastisk utsikt over byen. 

Snart kommer vi til en spesiell bygning som ligger ved sundet. Jeg er vanligvis ikke noen tilhenger av grafitti, men her kommer vi til en bygning som er dekket av grafitti, det er rene kunstverket spør du meg. Google forteller meg at det er Chris Reddy som står bak dette. Bygningen er havnevesenets gamle fryselager, den var grå og kjedelig, og er nå blitt et av Tromsøs signalbygg. Han dekorerte bygningen sommeren 2015. 

Vi går videre langs sundet, og snart kommer vi til Hålogaland teater, Utenfor her ligger skulpturene De syv musene. Det er Inghild Karlsen og Bo Bisgaard som står bak kunstverket. Det består av monumentale skulpturer i hvit betong, Kunstnerne har tenkt seg skulpturene som inspirerende muser, og herfra kan teateret hente inspirasjon til sitt virke. 
Skulpturene er lyssatt og er skikkelig dekorative i mørket. 

Vi går tilbake til hotellet, og gleder oss til neste dags opplevelser. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg