Kortreist snadder.

I dag vil jeg satse på kortreist lunsj.
Jeg tar en tur ut i kjøkkenhagen. Det meste har jeg tatt opp, men fortsatt er det noe vårløk igjen. Bra!

Jeg satte noen poteter i juni en gang- er de fem potetene jeg satte blitt til flere, tro?Bladverket er helt borte nå, det ser ikke ut som om det har vært noen potetplanter her! Men de var her tidligere, så det er håp!

Jeg henter spaden og begynner å lete etter poteter. Der finner jeg en, og en til. De er små, og det får meg til å tenke på amandinepoteter. Det er bare en forskjell- de er svært dyre, mens mine små poteter er så å si helt kostnadsfrie!
Det er ikke mange poteter her, men det blir i alle fall nok til et par måltider!


Da er jeg kommet til neste steg i programmet. Sopp. Hva slags sopp finner jeg i dag, tro? Jeg går ikke langt før jeg finner de første- smørsopp rett utenfor hytta. De er små, helt perfekte. Ser du soppen nedenfra, skjønner du sikkert hvorfor den har fått navnet sitt. En ordentlig smørsopp!

Like ved siden av finner jeg også et par sleipsopper. Også de plukker jeg når de er små. Sleipsoppen er lett å kjenne på stilken i tillegg til den grå, sleipe hatten. Stilken er nemlig sitrongul nederst.

Begge disse soppene er ganske sleipe og glatte, og jeg renser dem før jeg legger dem i kurven.

Nå må jeg til skogs. På jakt etter kantarellene. Jeg vet at den store kantarellsesongen er på hell, men er jeg heldig, kan jeg fortsatt finne noen.

Jeg går innover i granskogen, speider etter skogens gull. Det er mye gult i skogen på denne tiden, så jeg kan lett la meg lure av et bjørkeløv.

Men der, der ser jeg dem, noen prakteksemplar av kantareller. Faste og fine. Herlig!

Er jeg heldig, finner jeg også flere, men traktkantarell burde det være mulig å finne. De er ikke lett å få øye på, men finner du en, finner du raskt flere. Jeg går forsiktig innover, speider på bakken. Finner ikke noe.

Jeg går videre innover, stopper opp og ser meg rundt. Og der, blant lyng og mose, ser jeg de første. De står der i en klynge, perfekt størrelse på dem også.  Og så ser jeg en klynge til, og enda en, og slik fortsetter det. Kunne ha plukket masser av dem, men jeg skal ikke ha så mye akkurat nå. Kan heller gå tilbake senere i uken.

Da har jeg vårløk, poter og sopp.


Jeg krydrer potetene og steker dem i panna. Jeg gjør det amme med soppen etter at den har fått et oppkok- men heller ut krafta først. Dernest blander jeg sopp og poteter og tilsetter vårløk.


Tror du det smaker godt? Ja, det smaker helt fantastisk godt.
Flott med kortreist mat! Kanskje du vil prøve du også?

2 kommentarer
      1. Ja, det var veldig godt.
        Skal plukke mer sopp og servere til middag i kveld! 🤗
        Ønsker deg en fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg