Kløften i Fjällbacka.

I dag tar vi turen til Fjällbacka. Steder ligger ved sjøen, ikke langt fra der vi holder til.

De av dere som liker krim og leser bøkene til Camilla Läckberg, har gjerne et forhold til dette tettstedet. Forfatteren er født her, og mye av handlingen i bøkene hennes legges til området.
Jeg kan jo også nevne at Ingrid Bergman bodde her under sine opphold i Sverige.

Men Fjällbacka har mer enn berømte personer. Fjällbacka har også Kungsklyftan. Der er en kløft som går fra sentrum og opp til et platå på fjellet der du kan gå videre opp til Vetteberget.

Vi parkerer bilen, og setter kursen mot sentrum. Det er så fint å være her nå, så lite trafikk og så få turister. Det er stille og rolig.

Vi finner ganske så snart inngangen til kløften. Kungsklyftan er oppkalt etter kong Oscar II som besøkte stedet og gikk opp kløften i 1878.

Først er det en del trappetrinn som tar deg oppover. Det er ganske mange, egentlig, i alle fall nok til at pulsen blir temmelig høy før du kommer til inngangen!

Her har det ikke vært noen sherpaer som har båret stein og laget flotte trappetrinn. Her ligger steinene hulter til bulter, bare noen steder er de lagt slik at de danner trappetrinn.
Men det er helt OK, det er ikke vanskelig å gå her.

Det er ikke skummelt heller, men ganske så spektakulært når vi kommer til stedet der svære steiner danner et tak over oss.

Et mennenske, en mann på 1.90, blir ganske så liten i slike forhold.

Før vi forlater denne kløften kan jeg fortelle at deler av filmen om Ronja Røverdatter ble spilt inn her.

Når vi har kommet gjennom kløften og ut den andre siden, kommer vi til noen trapper som tar oss til toppen av fjellet, opp til Vetteberget.

Å gå selve kløften er ikke skummelt i det hele tatt. Men trappene? Jeg tenker her på min venninne Mari. Dette hadde ikke vært noe for henne. Her gjelder det å se oppover, ikke nedover. Å gå ned disse trappene, tror jeg ikke hadde vært noe særlig….

Men nå er vi oppe!

Utsikten fra toppen er fantastisk!

Vi skal ta en annen tur ned igjen, og nå ser vi også de kjente blå merkene som viser oss rett vei.

Veien ned igjen tar oss også gjennom en skog.
Vi når bebyggelsen igjen, ser kirken, og da vet vi hvor vi skal. Vi kommer nemlig ned igjen et helt annet sted enn der vi gikk opp.

Vi setter oss i bilen igjen og kjører til Hamburgsund.

Vi tar lunsjen her. tenkte det egentlig hadde passet med en hamburger….

Men et rekesmørbrød passer bedre. Vi går en runde rundt i Hamburgsund før vi reiser tilbake til Havstensund.

Nå skal vi slappe av litt her før vi senere i dag skal gå i en skikkelig smal kløft!

 

2 kommentarer

    1. Veldig fine plasser der 🙂 Jeg har jo nettopp vært i Hamburgsund, og vi tok båt over til Hamburgsø og gikk der også. En liten rar båt hvor ståltråder omtrent drar deg over 😀 Klyften er skikkelig spennende 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg