Karantene

18.09.20

Det er torsdag, jeg handler før jeg drar til hytta. Gleder meg til at vi får besøk av Øystein og Christine, Leon og Tilia. De skal overnatte fra fredag til lørdag. Jeg kjøper derfor mye god mat til grilling på fredag, egg og bacon til frokost, hvitvin til Christine og smågodt til ungene. 
Vel oppe på hytta rer jeg opp sengene slik at alt skal være klart til de kommer. Gleder meg, det er så koselig å ha dem her! 

Torsdag ettermiddag ringer Trond og forteller at han er satt i karantene. Elleve personer er smittet i Drammen det siste døgnet, og fem skoler er berørt. Trond er lærer på en av dem, og må være i karantene til 25.september. Tenker på eleven på hans trinn som er smittet- sikker ikke morsomt å være årsak til at et helt trinn og flere elever må i karantene med alt det fører med seg. Det er hjemmeskole fra og med i dag, så her må lærerne endre planer fra den ene dagen til den andre. Heldigvis har de god erfaring fra perioden i vår da skolene var stengt. 

At Trond er i karantene, betyr ikke at jeg er det, men jeg tenker at det er best at jeg også holder meg hjemme eller på hytta disse dagene. Godt jeg ikke er i jobb lenger. Men det betyr også at det ikke blir noen omgang med broen min og svigerinnen min denne helgen- og jeg som hadde gledet meg til en hamburgermiddag på lørdag! Broren min skal nemlig lage hamburgere, og de blir kjempegode, kan jeg tenke meg! 
Det blir selvsagt heller ikke noe besøk av nå av Øystein og familien, og det er det verste. 
Christine forteller at Leon hadde gledet seg sånn, men vi får ta det igjen så fort vi er ferdige med karantenetiden. 

Trond ringer fredag utpå fredagen og forteller at de har snakket mye med eleven som ble smittet, sagt at dette kan skje hvem som helst, slik at eleven ikke skal føle på skyld for det som har skjedd. De er ellers godt i gang med hjemmeskolen, men det tar tid før han kommer hjem for det er nå mye som må gjøres annerledes før neste uke starter opp. 

Jeg har masser nå av tid til å gjøre forskjelllige ting. Jeg starter med å pusse vinduer. Det er en utakknemlig jobb, for når jeg er ferdig og sola kommer, ser det ikke lenger ut som om jeg har pusset dem. Flekkene er rett nok borte, men det ser ut som om jeg har hatt noe på ei fille og gnidd det utover. Vel, litt overdrevet, men det er så ergerlig med disse skjoldene. Vi skal bytte ut vinduene her etter hvert, og da håper jeg det blir mindre jobb med vinduspuss. Nå har vi varevinduer i tillegg til de andre, så det blir mye å gå over. 

Det neste jeg gjør er å gå opp på taket og fjerne all bringebær. Det er et lite tre som er på vei opp, det må jeg også ta bort. Markblomster som ryllik, rødkløver og stemorsblomster er velkomne til å bli.

Når takjobben er gjort, fyller jeg opp vedboden. Er veldig godt fornøyd med meg selv når dette er gjort. 

Rundt hytta er det masser av store, flotte tyttebær, og jeg plukker en liter før jeg tar en sopptur. Er ikke særlig optimistisk, det er så tørt nå, og vi har plukket all soppen på alle de kjente stedene og på nye steder vi har funnet. Jeg søker nå nye steder, går i et terreng der det er svært ulendt, og finner kantareller nok til en middag, men ikke mer. Tar en liten pause ved elva, synes det er så godt å sitte der, å nyte elva. Tenker på at jeg kan ta et bad, men slår det fra meg. Når vannet er så kaldt, er det godt å ha et håndkle…

Jeg går opp til hytta igjen, tar en iskald øl og leser en stund før Trond etter hver kan ventes å komme opp. 
Tenker det tross alt er godt at jeg handlet mye i går, han får jo ikke handlet i et hele tatt. Tenker også det hadde vært fint om vi hadde hatt fiberløsning på hytta, da hadde han kunnet hatt hjemmeskolen herfra! 
 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg