Juleshopping med naturopplevelser

28.11.20

Juleshopping – tanken går til overfylte shoppingsentre. Ja, slik er det vel for de fleste. Men en shoppingtur kan bestå av ti minutter shopping og litt over to timer med tur og naturopplevelser. Slik er det for meg i dag. 

Jeg går hjemmefra i tretiden. Første del av dagen har jeg brukt her hjemme. Jeg har blant annet satt opp et juletre i inngangen i blokka der jeg bor. Jeg har aldri satt sammen et juletre før, men systematisk som jeg er, fant jeg et system i alle grenene som lå i esken. De var benevnet med ulike bokstaver, fra a til h. Jeg sorterte dem, la dem i grupper, og fant fort ut at a‘ene skulle øverst. Det ble riktig så bra, synes jeg. Jeg hengte også opp en adventsstjerne, og jeg pyntet et lite bord med glasskuler og furukvister. Nå kan adventstiden komme! 

Kokken tre er jeg altså klar for dagens shoppingtur, eller kanskje jeg skulle si tur med shopping! Det er så deilig å komme ut. Det er et lite rimlag på bakken, men det er ikke glatt. Ettermiddagshimmelen er vakker, rosa og lyseblå, og jeg bare nyter det jeg ser og det jeg føler. 

Jeg går først gjennom et skogsområde, og det er ikke noe løv igjen på trærne nå. Men det er vakkert med bare grener også!

Snart er jeg nede i lysløypa, og til min store glede ser jeg at noen har satt opp lys i et furutre ved siden av løypa. Det er så hyggelig når noen gjør slikt – det sprer glede til alle som går forbi! Tusen takk til den som har lyssatt treet! 

Jeg går videre og kommer til kirken. Den ligger så vakkert der i ettermiddagssolen. Jeg synes kirkegården også er veldig fin. Det er så mange som tenner lys ved gravstedene, og det skaper en veldig god stemning. Akkurat det kan jeg ikke se på denne tiden av døgnet- må vente til det blir mørkt.

Jeg kommer til Mjøndalsbroa, og må selvsagt ta noen bilder. Det er ikke vanskelig å finne gode motiver her! 

Jeg fortsetter langs elva. Mens jeg går her, tenker jeg på hvor heldig jeg er som har så flotte turmuligheter i mitt nærmiljø. Jeg kan gå i lysløypa, jeg kan gå på et utall stier i skogen, og jeg kan gå elvelangs fra Mjøndalen til Hokksund. Det er flott å gå elvelangs også i Drammen. Tenk så flott det hadde vært om vi kunne gå sammenhengende  fra Svelvik til Hokksund! 

Jeg må selvsagt ta bilder også her. Jeg la dem tale for seg selv. 

Jeg kommer til Mjøndalsbroa, og her har jeg tatt mange bilder. Det gjør jeg også i dag. Jeg synes broa er flott, og det er også blokkene på Sandsstranda der de speiler seg i elva. 

Etter en times tur er jeg kommet til senteret. Jeg tar på meg munnbind før jeg går inn, og jeg spriter hendene med en gang jeg kommer innenfor dørene. Jeg ser andre gjøre akkurat det samme, og jeg tenker det er flott at omtrent alle stiller opp på dugnaden vår.

Det er mye folk her i dag, men jeg skal ikke gå og kikke nå, nå skal jeg bare kjøpe julegaver til mine kjære svigerdøtre, og jeg vet hva jeg skal kjøpe. Selve handlingen er fort gjort, men jeg kjenner at jeg burde ha tatt med ryggsekk. Det har jeg da ikke, og tenker som så at det blir styrketrening på vei hjem – i tillegg til utholdenhetstrening.

Det er blitt mørkt nå, og det er fint, det også. Det er fint å gå gatelangs, men jeg liker bedre å gå på stier og veier der det ikke er asfalt. Månen er kommet opp, men jeg prøver ikke lenger å zoome inn for å ta bilde av den. Det går ikke med mitt mobiltelefonkamera.

Jeg kommer til kirken igjen, tar et kveldsbilde av den, før jeg går via Solbergmoen til lysløypa igjen.

Lysløypa går så å si sammenhengende fra Årbogen til Aronsøløkka, og det er jo kjempefint.  Lysene er på om kvelden, men ikke om morgenen. Selv kunne jeg ønske at de kunne være  på fra syv om morgenen og at de heller kunne være på bare til halv ti om kvelden. 

Den siste biten går jeg gjennom skogen, og der er det ikke annet lys enn det jeg selv har med meg.

Etter to og en halvtime og 10,5 km er jeg tilbake der jeg startet. Det er så vakkert her nå med alle lyslenkene og julepynt innendørs. En god advent til dere alle!

 Det ble ganske fint i inngangspartiet vårt, da!!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg