Januarmoro – kake

Dagens tema er KAKE.

Kake, ja, Da jeg vokste opp, var det alltid mye kaker hjemme hos oss. Det var flotte bløtkaker når vi hadde gjester, det var eplekaker og sjokoladekaker, og det var alltid mer enn syv slag til jul. Dessuten var det kaker, gjærbakst, til kaffen hver kveld mens vi så på Dagsrevyen.

Her, hjemme hos meg, er det lite kaker. Det er ikke kaker til jul, det er sjelden kaker når vi har gjester, men det er kake til bursdager. Verdens beste, bløtkake og sjokolade har vært favoritten blant de voksne, men nå er det helt annerledes.

For litt over ett år siden fikk vår yngste sønn påvist cøliaki, og da måtte vi testes alle sammen. Vår eldste sønn testet negativt, det samme gjorde jeg, men Trond testet positivt. Det betyr et farvel til de fleste kakene.

Jeg baker allikevel hver uke, men det er rundstykker, to typer -glutenfritt til Trond, vanlig til meg. Jeg pleide å bake brød hver uke, delte brødene i to, og la dem i fryseren. Men nå har vi altså gått over til rundstykker. Jeg tar opp det vi skal ha den enkelte dagen, for eksempel fire rundstykker, og på den måten blir det ikke noe svinn.

Familien har fått en ny kakefavoritt, og det er en iskake. Den liker alle sammen, og den er glutenfri.
Jeg samler oppskrifter på glutenfri mat, prøver dem ut, og skriver dem på ark som jeg laminerer fortløpende.

Tenkte jeg derfor jeg kunne dele denne med dere.

9 kommentarer
    1. det var mye kaker i din ooppvekst ja ,og deilige kaker du viser oss :=) jeg har en svoger som ikke tåler hvete men jeg lager alikavel kaker til ham ,det går fint å bytte ut vanlig hvetemel med glutenfritt ,jeg bruker scheer breadmiks ,prøv det på f.eks en deilig krydderkake

      1. Jeg har kjøpt inn en del mel- i Sverige. Det er mye billigere der. Har finnet en veldig god oppskrift på rundstykker, leter nå etter en god oppskrift for pizzabunn. 😊

      1. Det var jo litt kjekt også! Det var alltid noe i fryseren, alltid noe å servere. Den gangen kom jo folk på besøk uanmeldt- det skjer dessverre ikke lenger.

    2. Når det dukker opp cøliaki og diverse matintoleranser, må man tenke nytt. Heldigvis fins det alternativer. Den iskaka ser knallgod ut! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg