Januarmoro – glede

Vi er kommet til siste dag i januar, og det blir også siste dag med Januarmoro. Hver dag har vi av Frodith fått en utfordring, et tema som skal belyses med tekst og bilde. Jeg har tatt bilder, jeg har tegnet illustrasjoner som beskriver et tema, og jeg har skrevet dikt. Det å tegne har i alle fall betydd å bevege seg utenfor komfortsonen. Det har vært utfordrende og også veldig fint.
Det siste temaet er GLEDE.

Jeg tenker jeg er heldig som har evnen til å glede meg over de små tingene her i livet. Det gir meg gleder hver dag!


Det kan være glede over en soloppgang, et sterarinlys som brenner i mørket, en bukett blomster, et glass rødvin på fredagen og naturopplevelser når jeg er ute på tur. Det kan for eksempel være å høre rislende vann i solhellingen, det å se et rådyr, se spor etter en rev eller å høre de første fuglene. Gledene endres i takt med årstidene, men de er alltid der.

Men jeg tenker det beste er å glede andre. I midten av februar har jeg forberedt en overraskelse for guttene mine og deres samboere. Jeg vet dette er noe de vil bli veldig glade for, men de vet jo ikke hva det er ennå. Det er svært lite sannsynlig at de leser dette, men allikevel lar jeg det bli med dette enn så lenge.
Denne overraskelsen er noe som koster litt, men gleder kan også være helt kostnadsfrie. Det hender jeg plukker en blomsterbukett og gir den til naboer eller andre som ikke så lett kommer seg ut. De første gåsungene, de første hvitveisene, liljekonvallene eller rett og slett en herlig bukett av  sommerblomster.

Tulipaner koster jo litt, men det er ikke så mye blomster ute nå!


Jeg kan glede andre også med ord, muntlig eller skriftlig. Dersom jeg hører noen si noe positivt om andre, forteller jeg dette til rette vedkommende. Hadde jeg ikke gjort det, vil jo ikke denne personen vite at han/hun var blitt fremsnakket.

Jeg prøver i stor grad å fremsnakke andre, jeg skriver hyggelige kort eller hilsener på sosiale medier, og jeg sier at jeg setter pris på venner i samtale med dem.

Jeg tror folk setter pris på slikt, selv tar jeg vare på slike kort eller hilsninger. Det er veldig hyggelig å vite at man betyr noe helt spesielt for andre. Alle trenger å vite det.

Så oppfordringen er klar:

Hvem kan du glede i dag? Gjør det!

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg