Hyttemat i påsken?

23.03.21

Det er snart påskeferie, og jeg har begynt å tenke på middager vi skal ha. I går kjøpte jeg lammestek. Den skal vi mest sannsynlig ha langfredag. Skjærtorsdag har vi planlagt tapas, og påskeaften skal vi ha pinnekjøtt. Pinnekjøttet koker vi på bålpanna. Fast tradisjon,  veldig koselig. Vanligvis samles vi på hyttene til hverandre, er vel i snitt ti personer til middag. Påskeaften pleier alle være tilstede, og da kan vi være opp til 17 personer, barn inkludert. 

Men i år blir det annerledes. Det blir ikke fellesmiddager på hyttene, og det blir langt færre personer til stede. En skuffelse for oss alle, men det er viktig å begrense smittemuligheter.

Men mat må vi ha, og noe lager jeg ferdig hjemme på forhånd. Vi blir på hytta i litt over en uke, og en pastarett vil være en av middagene. Jeg har elgkjøtt og kantareller i fryseren, og dette tar jeg opp til tining. Jeg sjekker kjøleskapet, og finner løk og gulrøtter.  Rød chili har jeg, og jeg har et glass av den deilige kroatiske sausen Ajvar. 
Den kjøper jeg i innvandrerbutikker eller i delikatesseforretninger. Det er en saus laget av grillet rød paprika og auberginer. Den er kjempegod, synes jeg. 

Oppskriften (nok til fire personer) er som følger:

400 g karbonadedeig
1 løk
3 gulrøtter
1 plastbeger kantareller
1 rød chilli

2 dl vann
1 buljongterning
5 ss Ajvar
1 ss soyasaus
Salt og pepper
Basilikum

Spagetti

Du trenger ikke bruke karbonadedeig av elg, karbonadedeig av okse funger helt bra. 
Grønnsaker kan også varieres. Jeg bruker det jeg har, men jeg bruker alltid løk og gulrøtter. 
Noen ganger tilsetter jeg sellerirot eller persillerot. Tenker det er smart å tilsette grønnsaker, da slipper jeg å tilberede grønnsaker i tillegg til denne pastasausen. 

Dersom du ikke har Ajvar, kan du også bruke pizzasaus på på glass, evt. tilsette litt fløte i tillegg. 

 

Hvordan lager jeg dette? 
Først steker jeg karbonadedeigen, tilsetter salt og pepper. 

Dernest steker jeg løk og sopp. 

Gulrøtter og rød chilli får også en liten omgang i stekepanna. 

Jeg blander alt i en kjele, tilsetter 2 dl vann, en buljongterning, Ajvar, og soyasaus. 
Jeg smaker til med salt og pepper, tilsetter også et godt dryss basilikum. 

Parallelt med dette koker jeg spaghetti. 

Jeg serverer retten med det jeg har av grønt, gjerne persille eller koriander. 

Lykke til! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg