Hytta- mitt paradis.

Det er torsdag, og jeg er ute på min vanlige morgentur. Yr i lufta og tåke, masse tåke! Det er litt fint med tåke også, det blir en helt spesiell stemning.


Det blir ikke noen lang morgentur i dag da jeg skal levere bilen til dekkskift halv ni.

Det er tykk tåke også når jeg drar til hytta. Hele veien, så jeg kjører saktere enn det jeg pleier å gjøre.
Når jeg tar av fra hovedveien og begynner på stigningene, blir tåka lettere og lettere, og vel oppe på hytta er det nesten ikke tåke i det hele tatt!

Men det er kaldt, da, bare seks grader inne. Jeg tenner i ovnen, og brygger meg en kopp kaffe, og det tar ikke lang tid før varmen breer seg i stua. Livet er herlig! 🤗

Men jeg kan ikke sitte inne hele dagen! Det første jeg gjør, er å fylle fuglemateren. Lurer på hvor lang tid det tar før de skjønner at det er godsaker der igjen! Regner med at de er på plass når jeg kommer hjem fra dagens tur.

Jeg finner frem soppkurv og soppkniv- må alltid ha med det i tilfelle jeg finner noe. Jeg legger ikke turen til soppterrenget vårt i dag, men det kan jo være at jeg finner litt allikevel!

Jeg går først ned fil Vesle Stølevann. Tar et bilde der og går i retning Svarttjern.

I lia før jeg kommer opp i høyden, finner jeg litt sopp. Noen kantareller og flere traktkantareller. Kjekt å ha til middag i morgen!

Egentlig litt spesielt å finne vanlig kantarell nå som november er like rundt hjørnet!

Jeg kommer opp til det lille tjernet som jeg alltid tar bilde av. Det er lite, det er ikke så veldig spesielt heller, men jeg synes det er så fint. Kanskje fordi det ligger litt bortgjemt. Jeg visste ikke om dette tjernet før jeg begynte å stien som går forbi her.

Nå er det nesten slik at sola trenger gjennom skylaget. Nesten, men ikke helt.


Her oppe har jeg tidligere skremt opp storfugl, men i dag er det stille. Ser ikke noe, hører ikke noe.
Bare jeg, ute i skogen. Men jeg ser jo at andre har vært her tidligere, det er flere bålplasser her. Kanskje er det jegere som har tatt seg en rast?

Det er myrer her oppe, vakre myrer kledd i høstens farge. Jeg venter bare å se en elg komme mot meg over myra, men det skjer ikke. Ikke en elg, ikke et rådyr, en rev eller hare. Ikke noe. Ikke en gang en flue.

Vender jeg blikket mot bakken, ser jeg en kvist med grått og lysegrønt lav. Utrolig hvor mye vakkert jeg ser bare jeg bruker øynene! Små, vakre deltaljer.

Trestammer er også vakre. Bjørkestammer tar vel førsteprisen, men furustammer er ikke så verst, de heller.

Jeg går mot Ivarsbu. Det et svært vått i terrenget, og jeg sender varme tanker til dem som har lagt myrbroer her og der. Det hjelper mye det, selv om ikke alle er like stødige.

Men uansett myrbroer eller ikke- man må være godt skodd! Nytter ikke med joggesko på den dag som denne!

Før jeg kommer til Ivarsbu, må jeg stikke bortom den falleferdige hytta. Jeg synes den er fin jeg, den har virkelig det jeg kaller sjel- selv om den er ganske så råtten her og der.


Ivarsbu ligger der, rett ved vannet. En perle som man ikke hadde fått bygge i dag. Til det ligger den altfor nær vannet. Her ligger alt til rette for morgenbad, også in the nude. Det eneste som mangler her, er en badstue.

Jeg tenker det er fint at Ivarsbu er en turisthytte, det betyr at det er flere som kan nyte hyttelivet her.


Har flere ganger tenkt hvor fint det ville ha vært med en badstue ved Vesle Stølevann også, til felles bruk for hyttene som ligger her. Et sosialt samlingspunkt, ikke minst høst, vinter og tidlig vår. Tenk deg et iskaldt bad eller rulle seg i snøen og så rett inn i en deilig og varm badstue, Herlig, spør du meg!

Jeg tar veien tilbake langs vannet, og denne strekningen er bare helt supervakker!

De fleste bladene ligger nå på bakken, og de er ikke fullt så fargerike lenger. Nå danner de et teppe av gult, brunt, grått og svart. Skikkelig stilig, egentlig!


Men noen vekster har fortsatt nydelige høstfarger, som denne skogstorknebben.


Jeg er tilbake på hytta i femtiden,og jeg ser ganske fort at både kjøttmeisen og spettmeiser har funnet godbitene.
Har plassert fuglemateren slik at jeg kan sitte i sofaen og se den.


Snart er det tid for middag. Pizza og rødvin idag. Jeg gjør det enkelt når jeg er her alene.

Sola bryter igjennom nå og gir meg en vakker solnedgang.

Tenker jeg er så heldig som har et så koselig sted å dra til. Jeg nyter å være her, alene eller sammen med andre. Dette er mitt paradis – både selve hytta og områdene rundt. ❤️

 

4 kommentarer
    1. Så morro å lese om turen din. Veien langs Vesle-støle er noe av det fineste jeg vet av veier/stier.

    2. For en flott hytte du har å reise til 🙂
      Sjelefred rett og slett – og der var fuglen kommet til matfatet etter din tur ute i naturen 🙂

      God helg!

      1. God helg til deg også!
        Ja, jeg er heldig som har denne hytta. Vi har hatt den i snart tretti år, forskudd på arv. Nå skal jeg vaske opp, rydde, bære inn bålpanna og bære inn ved. Pakke ned noen hagemøbler også før jeg drar hjem. 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg