Høstsuppe.

Det er onsdag, jeg har vært på trening, og nå er det tid for å forberede mat til helgen. Vi skal ha besøk på hytta, og jeg tenker det er greit å gjøre mest mulig på forhånd. Det er enklere å lage maten hjemme, det er heller ikke så hyggelig å bruke timer på kjøkkenet når man har gjester.

På fredag skal jeg servere suppe. Egen oppskrift etter tips fra broren min.
Tenker det er smart å lage noe med rotgrønnsaker nå som disse er helt ferske.

Nå som jakta er startet, må jeg også rydde plass i fryseren. Derfor blir det karbonadedeig av elg i suppa og elgkjøtt i gryta på lørdag. Den skal jeg lage i morgen.

 

Høstsuppe

6-7 gulrøtter
1/3 kålrot
1/3 sellerirot
1 pastinakk
1 persillerot

10-12 poteter

800 gram karbonadedeig eller kjøttdeig

Tre bokser hermetiske tomater
2 buljongterninger
3 ss bailikum
3 ts hot chili

Vann til kjelen nesten er full (2-3 liter)

4,5 dl lett matfløte
Finsnittet purre

Dette blir en stor porsjon, nok til åtte personer, tenker jeg. Du trenger derfor en stor kjele. Jeg bruker en Le creuset-gryte på 6,7 liter.

Jeg skreller og vasker grønnsakene; kålrot, persillerot, pastinakk, selleri og gulrot.
Her kan man egentlig bruke det man selv vil.

Jeg skjærer grønnsakene i små biter, tilsetter salt og pepper, og steker dem noen minutter i panna. Jeg legger dem så i suppegryta.

Det samme med poteter.

Jeg steker karbonadedeigen, og også denne tilsettes gryta.

Nå er det de hermetiske tomatene som skal tilsettes.

Jeg kjøper dem hele da det er mye billigere enn å kjøpe dem ferdig hakket.
Jeg bruker en saks til å kutte dem i mindre biter.

Tomatene tilsettes også suppekjelen, det samme gjelder for tre hakkede hvitløksfedd, to buljongterninger (kjøttbuljong), tre spiseskjeer basilikum, og tre teskjeer hot chilli.

Jeg fyller kjelen nesten helt opp med vann, og lar det hele koke opp, så småkoke til grønnsakene er møre.

Når jeg kommer til hytta, vil jeg tilsette 4,5 dl lett matfløte.
Jeg vil også smake den til med salt, pepper og krydder.
Like før den skal serveres, tilsetter jeg finsnittet purre.

Jeg har laget en stor porsjon, nok til åtte personer, kan jeg tenke meg. Jeg trenger ikke så mye, så tar litt over i en mindre kjele. Jeg gjør denne ferdig med fløte og purre, og da blir det ferdig middag på naboen i dag som er alene

Håper han liker den!
Jeg avkjøler suppa, og setter den kaldt til jeg drar på hytta.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg