Hjelp! Er alt dødt?

I sameiet vårt har vi flere fellesarealer, og det dreier seg om plener, ulike bed og uteplasser. Vi har en plengruppe som er ansvarlig for klipping av gresset, og vi har to hagegrupper som har ansvar for beplantede arealer.
Jeg er med i den ene hagegruppene, og i fjor gjorde vi veldig mye her. Vi fjernet masser av døde busker, vi fjernet masser av bark, og vi fylte på ny jord og plantet stauder. De blomstret så fint i fjor høst.

Trivsel i hagegruppa.

 

Det er med stor spenning jeg ser frem til hvordan det blir dette året! Som leder for hagegruppa føler jeg også et visst ansvar- vi har jo brukt en del penger, og det betyr mye at det blir vellykket.
Men så kom våren, og den kom sent…..

Foran blokkene har vi eføy, rosespirea og hvit potentilla. Jeg har bodd her i seks år, og hver vår har det vært noen visne blader blant det grønne, men denne våren var eføyen helt full av visne blader. Vi så ikke et eneste grønt blad – et skikkelig sørgelig syn!
Hva i all verden hadde skjedd?


Det første vi gjorde var å strippe grenene for de tørre bladene, og vi gjødslet og vannet- og håpet på det beste….

I staudebedene var det heller ikke mye liv. Jeg hadde jo stauder i hagen der jeg bodde tidligere, og jeg har aldri opplevd at stauder ikke er kommet opp igjen året etter. Selv på hytta kommer de igjen, år etter år!
Her har vi plantet dem i kasser og ikke i blomsterbed, men det burde vel ikke ha noe å si.
De eneste som hadde kommet opp, var iris og en som heter allium millennium.

Jeg var nede på fellesområdet flere ganger i uka, tittet ned i jorda rundt de visne stilkene fra i fjor.
Var ganske så fortvilet, så for meg at omtrent alt var dødt. Men så begynte det å skje ting…..


Her er et lite skudd på planten solhatt,

og her er skudd på planten kattehale.
Utrolig hvor glad jeg blir for å se slike små skudd!


Her kommer floksen øverst, og den nederste er jeg usikker på hva er. Det spirer og gror, og jeg er kjempeglad!

Vi har god plass mellom staudene, og tanken er å dele dem når de blir større. Etter hvert håper vi på kasser fulle av fargerike stauder!

Vi fikk i fjor noen klematis som den andre hagegruppa ikke skulle ha. Dette var dårlige planter de hadde klaget på, og de fikk nye fra hagesenteret der de var kjøpt.
Vi tenkte at vi kunne sette dem ned i den største kassa vår, overlever de, så er det bra, hvis ikke er det også greit.

De fleste av plantene har kommet med nye skudd, men denne planten ser død ut.

Men se, helt nederst, på baksiden, kommer det et skudd også her! Herlig!

Det er fortsatt noen planter som ikke har kommet opp, men jeg vet nå at jeg må være tålmodig.
Jeg må huske på at det faktisk snødde tre ganger i april!

 



I fjor satte vi også løk -tulipaner og påskeliljer. Vakre farger!

I den største kassa er det mye rhododendron, og noen av de blomstrer allerede!

Og så var det eføyen, da. Hvordan går det med den?


Den kommer seg den, også. Jeg venter litt med å klippe vekk det tørre, ser at det vil komme flere blader og nye skudd.

Det er så godt å se at alt vokser, og sammen med de andre på hagegruppa skal jeg gjøre alt jeg kan for at vi skal ha det trivelig i sameiet vårt. Kjempefint for meg å ha en hage å stelle – selv etter at vi solgte huset med stor hage og flyttet i leilighet. Jeg elsker jo hagearbeid!

2 kommentarer
      1. En fin mandag til deg også! ❤️
        Nå er jeg på tur til Knabben – en deilig morgentur i dag! 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg