Gjester i regn.

30.09.22

Det er fredag, det er oppholdsvær, og jeg gjør de siste forberedelsene før Trond og gjestene, Jan og Kjersti, kommer. Hele hytta er nyvasket, og bordet dekket. Synes alltid det er så koselig å dekke bord når vi skal ha gjester på besøk. Det lille ekstra med servietter og annet tilbehør.

Ute har jeg også pyntet litt. En solsikke, oransje liljer, ryllik, samt høstfarget rogn og geitrams, danner en fin bukett som sammen med lykter ønsker velkommen.

Det er meldt regn nesten hele helgen, vi setter oss ut med en gang de kommer, og får med oss et par timer ved bålpanna før det begynner å regne.

Inne venter kveldens måltid- høstsuppe med hvitløksbaguetter til, og det faller i smak. Vi nyter kvelden inne, med kortspill og rødt i glasset.

Lørdagen står Trond tidlig opp, han skal være på post klokka ni. Jan hadde tenkt å være med, men når han ser ut av vinduet og hører regnet plaske ned, er ikke lenger fristelsen for jakt særlig stor. Det ender med at Trond går alene.

Å regne, det gjør det hele dagen. Skikkelig kjipt for oss, men godt for vannmagasinene. Men vi skjønner jo at vi ikke kan sitte inne hele dagen! Vi er enige om en ting- hadde vi vært hjemme, hadde vi tilbrakt dagen hjemme, sittende foran TVen eller gått på et kjøpesenter. Når vi er på hytta, går vi ut, uansett vær.

Vi hadde tenkt oss på sopptur, men vi velger å gå på stier fremfor å traske inne i skogen. Turen går derfor først til Ivarsbu.

Det er nydelig på stien langs vannet. Trærne er kledd i sin flotteste høstdrakt, en del av bladene pryder bakken, men de fleste er fortsatt på trærne. Jan er også kledd i en oransje  regnjakke og passer godt inn i den vakre naturen som omgir ham.

Ved Ivarsbu tar vi en liten fotostopp. Alltid vakkert her! Det er fortsatt lite vann her, men det er mer etter at det siste regnet er kommet.

Vi går videre i retning Svarttjern, og nyter høstfargene på myrene. Oransje myrer omkranset av høstfarget bjørk. Nydelig!

Tuer med bjørneskjegg og skrubbærsblader gjør fargepaletten komplett. Kan det bli vakrere?

Vi går mot Vesle Stølevann igjen når vi kommer til Svartjern. Kjersti er nå blitt våt på føttene, og jeg kjenner jeg er litt klam under regntøyet. Det skal bli godt å komne tilbake til hytta og skifte til tørt tøy.

Vel tilbake på hytta kan vi studere dagens fangst: fem kantareller, en neve traktkantarell, to sleipsopper, en piggsopp og tre smørsopper. Vanligvis ville jeg ikke ha tatt vare på dette, men i dag tilberedes soppen og blir en del av dagens lunsj. En liten smaksprøve på ulike sopper. Smaker godt, da!

Utpå ettermiddagen kommer Trond tilbake. En av jegerne så en ku og kalv, men de var ikke på skuddhold. Ikke noen elg altså, og det skal vise seg at det heller ikke blir noen dagen etter.

Det blir ikke noen bålpannekveld denne dagen, det blir en innekveld med elggryte og rødvin, og jeg er glad for at jeg laget all maten på forhånd. Så enkelt bare å varme den opp!

Det blir whistspill ogdå denne kvelden.

Jan og Trond vant i går, det gjør de også denne gangen. Vi spiller et annet spill etterpå, jeg vet ikke hva det heter, men Kjersti vinner i alle fall, og sørger for at damene kan vise at også de kan spille kort!

Dagen etter reiser Jan og Kjersti hjem etter frokost. Det er synd at de skal oppleve omtrent bare regnvær mens de er her. Håper at de neste gang kan komme om sommeren, og at vi kan nyte lange utekvelder med reker og hvitvin, grillmat og rødvin og en solnedgang med Aperol i glasset.

Enn så lenge: Velkommen tilbake!