Fredagspizza

25.09.20

Mange har taco på menyen på fredager. Vi har pizza de gangene vi ikke er på hytta. Vanligvis tar vi en eller annen form for trening før pizzakosen, og det hender jeg setter deigen og steker kjøttdeigen før vi går ut. 
Jeg bruker ikke oppskrift, tar alt på slump, men jeg lager en pizzadeig der jeg bruker både hvetemel og sammalt hvete. Jeg har ikke salt i deigen, men bruker vann, litt olje og tørrgjær i tillegg til mel. 

Deigjen heves i en times tid, og etterpå knar jeg deigen i bollen. Dette gjør jeg for å slippe å vaske kjøkkenbenken etterpå! 

Jeg legger den ferdigknadde deigen på platen. 

På platen trykker jeg den ut med hendene, jeg bruker ikke kjevle. Jeg bruker en ganske  tykk pizzabunn, og dette gjør at det blir mye mat i pizzaen. En pizza som dette er nok til fire personer.

Nå er jeg klar til å legge på det jeg vil ha av fyll. Først et lag med pizzasaus. Dernest et lag med kjøttdeig. Jeg liker godt kjøttdeig av svin som er jeg krydrer med salt, pepper og chillikrydder før jeg tilsetter et par fedd med hvitløk. Jeg bruker ca 600 gram kjøttdeig til denne pizzaen. Det er jo 400 gram i hver pakke, så jeg fryser ned det jeg ikke bruker. 
Jeg legger et godt lag med purre over kjøttdeigen. 

Nå er jeg klar for toppingen. Jeg liker en sterk pizza, hot altså, og jeg bruker derfor et par røde chilli og litt jalapeños.I tillegg tar jeg på soltørkede tomater. 
Helt til slutt dekkes pizzaen av jarlsbergost kryddet med oregano. 

Jeg steker pizzaen litt i overkant av 15 minutter ved 220 grader 

Bon appetit! 

Jeg må presisere en ting – dersom du bruker rød chilli slik jeg gjør her, må du ta ut alle frø, og du må ikke gni deg øynene eller ta fingrene på leppene eller i munnen før du har vasket hendene. Det har jeg gjort, og det var ganske så hot, for å si det sånn! 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg