Endelig på hytta igjen!

23.04.21

Det er fredag, jeg har brukt dagen til å vaske leiligheten, og jeg venter på at Trond skal komme hjem. Deilig med nyvasket leilighet! Det lukter så godt, og dette merker også Trond når han kommer. Han er glad for å ha en AFP’er hjemme som tar alt av husarbeid. Han er også veldig takknemlig, tar det ikke som noen selvfølge. 
Pakkingen går fort, og det tar ikke lang tid før vi er på vei til hytta. En rask tur innom Eikersenteret, og etter en times tid er vi på parkeringsplassen. Vi visste at det ville være snø her, men vi trodde vel ikke det skulle være så mye som det faktisk er. Tror det er rundt halvmeteren, jeg! 

Jeg tar et bilde av hula til Leon. Den lagde vi i vinterferien, og det er ikke mye igjen av den nå! Må jo sende et bilde til ham slik at han ser hvordan den ser ut nå. 

Heldigvis er det bart rundt hytta. Vi fjernet en del snø her i påskeferien. Vi pakker ut, tenner i ovnene, henter vann, og setter oss ut i sola, med en øl og en akevitt. Sola varmer så godt, det er lite vind, og det er bare helt herlig å sitte der. 

Etter et par timer går jeg inn for å lage pizza, og vI nyter den mens vi ser på The Voice. 
Jeg må jo ta noen kveldsbilder også. Det er så fint her like etter at sola har gått ned, så blått, stille og fredelig. 

24.04.21. 

Jeg våkner tidlig, klokka er bare kvart på syv. Egentlig skulle jeg ha satt meg ut i solveggen med en kopp kaffe og et kryssord nå, men det får vente litt. Gradestokken viser minus ti… Men det er sol og blå himmel. Så det blir sikkert en fin dag! 

Jeg legger frø i fuglemateren foran hytta, og jeg legger meiseboller i materen bak hytta. 
Gleder meg til å se at de oppdager maten! Og det tar ikke lang tid før den første er på plass. Det er en granmeis, og den koser seg skikkelig der den klamrer seg fast til meisbollen. Den er ikke så sky som kjøttmeisen. Kjøttmeisen flyr vekk så fort den merker bevegelser inne i hytta. Det gjør ikke granmeisen, den sitter der selv om jeg nærmer meg. Bildet blir ikke helt godt der jeg tar det gjennom vinduet. Tar det med allikevel. 

Inne igjen setter jeg meg i sofaen, klar for å nyte dagens første kopp med kaffe. Stearinlys er tent, og det brenner i ovnen. Livet er godt! 

Etter en deilig kaffekopp, tar jeg på meg yttertøy og går ut. Skaren bærer fint på denne tiden av døgnet, jeg kan faktisk gå overalt! Hadde vært fint å ta en langtur til Styggemann i dag, men det er vedhogst som står på programmet.

Jeg tar derfor en rask morgenrunde, og jeg ser ganske snart portaler av løvtrær. Et tydelig tegn på den harde vinteren. 

Nede ved parkeringsplassen treffer jeg Tore, en av våre hyggelige hyttenaboer. Han er allerede i gang med dagens vedsamling. 
 

Jeg tar en tur bortimot demningen, det tar nok en god stund før vannet er fritt for is. 
Men vakkert er det her, til alle årstider. 

På tilbakeveien stikker jeg bortom hytta til søsteren min. Må sende henne et bilde sIden hun må jobbe denne helgen og ikke har mulighet til å være her. Isen slynger seg rundt kjettingen som henger fra taket- vakkert! 

Vel tilbake på hytta, tar jeg enda et istappbilde. Fint også uten kjetting.

Etter frokost er vi klare for å starte dagens vedhogst. 
Fortsettelse følger! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg