En vakker novembervårdag!

For en uke siden var jeg på Tenerife, 30 grader og sol i 14 dager. Her hjemme er det senhøst, det har vært både kaldt og snø. Men i dag-

I dag skinner sola, det er rundt 5 grader, og det er ganske enkelt helt herlig! Det er Black Week, og jeg vil legge dagens tur til Storsenteret. Kanskje det er noen gode tilbud?

Det blåser litt, men så fort jeg kommer inn i skogen, merker jeg ikke noe til det.

Jeg får en skikkelig vårfølelse her jeg går. Løv ligger på bakken, det gjør det også på våren.
Det krisler og krasler når jeg tråkker i det tørre løvet. Krisle, krasle, krisle, krasle.


Noe grønt titter frem. Blåveisblader. Tankene går til våren, når jeg fjerner tørt løv på jakt etter de blå knoppene. Men det får nok vente, først kommer vinteren.

Rart med vinteren egentlig. Vi vet aldri hvordan den vil bli. Vil det bli mye snø? Vil den ligge lenge?
Jeg liker at vi har ulike årstider, men jeg ser helst at snøen forsvinner i første halvdel av mars.
De siste årene har vi vel hatt ganske normale vintre, men jeg har også opplevd år med svært lite snø.
Det var faktisk en gang på nittitallet at jeg fant den første blåveisen 26. januar!

Vårfølelsen blir enda sterkere når jeg ser det grønne gresset. Flere tuer med herlig grønt gress.

Her ser det ut som om en plante har fått nye skudd.

På vei til Knabben, ser jeg denne einerbusken. Einerbær som er klare for å høstes. Akkurat nå har jeg ikke noe å ha dem i, så de får stå i fred. De er jo ganske dekorative også, det gjelder bare å se dem!
Dessuten gjør de seg veldig godt som krydder i viltgryter.


Nå er det ikke lenger før jeg er på toppen!
Men før jeg kommer så langt, må jeg passere dette ispartiet. Hvert år ligger det is her, og etter hvert dekker den hele bredden slik at det er vanskelig å komme seg helskinnet forbi.

Oppe! Fine benker som inviterer til en rast, men jeg skal videre.

Flott utsikt mot Mjøndalen.

Jonsknuten i bakgrunnen.

Du lurer kanskje på hva jeg gjør her oppe, jeg skulle jo til Storsenteret. Vel, det skal jeg fortsatt, jeg skal bare en tur innom jobben først. Sier jobben fortsatt, jeg, selv om jeg sluttet for tre og et halvt år siden. Det er alltid så hyggelig å stikke innom, fint å treffe tidligere kollegaer.
Fint å treffe elever også, men for meg er det er færre og færre kjente elever. Elever begynner på ungdomsskolen, nye kommer til.

Jeg tar farvel og går nedover mot elva. På gangveien ligger bjørkeløv, og de lyser så fint opp på den mørke asfalten.

 Alltid fint nede ved elva.

Jeg krysser elva og tar gangveien langs elva. Her er det noen trær med noe som ser ut som store bomullsdotter. Jeg har aldri sett dette før, vet heller ikke hva det er. Men veldig dekorativt, da!

Gamlebroa, skikkelig fin, er den!

Trappa opp til broa er rene kunstverket. Det går rundt og rundt, rundt og rundt, og plutselig er jeg oppe.

Flotte klare farger i dag.

Svanene trives her, ikke rart da det er mange som forer dem på denne plassen. De føler seg nok litt snytt da jeg bare tar bilder….

Elveidyll i motlys.

Etter fire timer er jeg hjemme igjen. Fra terrassen hjemme kan jeg nyte vakre soloppganger, men i dag er det også fine farger som følge av solnedgangen.

Så kommer det store spørsmålet:

Var noen gode tilbud? Eller ble jeg kanskje lurt?
Jeg fikk kjøpt to julegaver til full pris, men dersom jeg handlet for over 400, fikk jeg 200 kr i avslag. Det var jo et greit tilbud. Jeg fikk også kjøpt en annen julegave til halv pris, samt et par gaver til ordinær pris.
Men jeg fikk i alle fall en fin tur i flott vårvær langt ut i november!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg