Det er nok nå!

Regndråper som slår mot vindusbrettet. Det er det siste jeg hører når jeg legger meg, det jeg hører hvis jeg våkner om natta, og det første jeg hører når jeg står opp. 12 grader ute, heldigvis 23 inne.

Etter en hekt fantastisk mai med sol og høye temperaturer, kom juni med regnet. Regn hver dag, noen ganger nesten hele dagen, andre ganger deler av dagen. Men altså regn. En dag også en skikkelig haglskur.

Skogbrannfaren er over. Bøndene har fått sitt -kornet trives, det samme gjelder for grønnsakene. Men det holder nå, for en stund i alle fall. Selv tenker jeg på soppen, det kommer til å bli mye sopp i år, men også den har vel fått nok regn.

En tur ute i lett sildrende regn, tyve varmegrader, det er bare deilig, det, men ikke slik det er nå! Det er ikke særlig fristende å gå ut når det er så kaldt og når regnet slår i bakken så søla spruter. Nei, da må jeg finne på noe som muntrer meg opp inne.

Levende lys. Helst mange av dem. På bordet har jeg alltid et lysfat, men det er ikke så ofte jeg tenner lysene. I alle fall ikke på denne tiden, men i dag gjør jeg det.

Lysholdere jeg har kjøpt forskjellige steder, innenlands og utenlands, satt sammen på et speilfat. Lysholdere med gode minner, lysholdere som sammen utgjør en vakker dekorasjon.

En kopp kaffe hjelper også på humøret. En kopp kaffe en tidlig morgenstund, det er helt stille i leiligheten, det eneste jeg hører er regnet som slår mot vinduet.

Kunne ha sittet ute med min kaffekopp nå, men ikke i dag.

Plantene er stuet sammen under tak – de ville ha druknet ellers. Nei, dette er ikke den sommeren jeg hadde gledet meg til. Jeg vet det ikke er slik overalt, og jeg er glad for at det er fint vær i andre deler av landet. Skulle bare ønske sola jaget regnet vekk her også.

Men nå må jeg slutte å klage. Tror jeg lager meg en kopp kaffe til, jeg! Og jeg gjør som Mette pleier å si- jeg skal lage meg en god dag! Håper du også får en god dag der du er! Hvis ikke, lag deg en en god dag, du også!

10 kommentarer

Siste innlegg