Den perfekte fredag

09.01.20

Det er fredag ettermiddag, og jeg er klar til å nyte ukas beste ettermiddag. Fredag, og jeg har hele helgen foran meg. Helskjønt! 
Fredag er vi alltid slitne, det kan kanskje friste med en middagslur, men det er ikke noe alternativ for oss. Da ville vi jo ha sovet bort store deler av denne fantastiske ettermiddagen! 

 Nei, det jeg gjør, er å forberede kveldens måltid. Jeg steker kjøttdeig, og lager en pizzaedeig som jeg setter til heving. 

Når dette er gjort, tar vi på oss tre treningstøy, og utstyrt med hodelykter går vi ut i mørket. 
Det er fortsatt veldig glatt her i skogen, så piggsko er en nødvendighet. . 

Vi går først til Batteriet, dette for å få litt oppoverbakker og ikke minst utsikt. Det er alltid vakkert her oppe, og nå er det også nesten helt bart. Flott for meg som elsker våren, men jeg er redd det kommer mer både av snø og is. Må være en superoptimist dersom jeg tror våren er her allerede. 

Vi går videre, passerer Stenseth skole (Glad jeg ikke skal på jobb nå! ) og går gangveien ned til kirkegården. Jeg må jo alltid innom den, tenne et lys på graven til mine kjære svigerforeldre. Tenker jeg er heldig som har hatt så gode svigerforeldre, det er ikke alle som har vært så heldig med svigermor som det jeg har vært. Ja, svigerfar også, men det er jo gjerne svigermødre som er det store problemet. 

Det er så fint å være på kirkegården om kvelden. Det er mange som tenner lys på gravene, og det skaper en stemning fylt av kjærlighet. 

Fint er det også å se kirken i mørket. 

Nå kunne vi ha tatt raskeste veien hjem, men vi vil utvide turen litt og går ned til Fallagsøya. Vi krysser riksveien på en av de flotte broene som går over veien. 

Vi kommer nå ned til Drammenselva, og det er så fint å gå langs stranden her. Vi hører vannet slå mot land, vi hører nok bilene også, men det legger vi egentlig ikke merke til. Plutselig blir det mye lyd og skrik, vi ser ikke noe, men vi skjønner ganske fort at det er ender som letter og flykter.  De har nok ligget og kost seg i vannet, og plutselig blir de skremt av to skikkelser som kommer mot dem med hodelykt. 

Vi forlater elva, går på skaren over jordene i retning Herstrømskilen. På jordene er det et islag oppå snøen, og månelyset reflekteres i islaget. 

Vi går langs Herstrømskilen, og ser at denne er islagt. Blir isen litt tykkere, og det ikke kommer snø, vil det bli veldig fint å gå på skøyter her. Det hadde væer gøy, det! 
 Vi går oppover mot Killingrudalléen, og nå se vi hjemover. Ikke langt igjen nå! 

Vel hjemme igjen gjør jeg pizzaen ferdIg, og etter en halv time er vi klare for å nyte pizza og et glass rødvin. 

Klokka er åtte, vi har gått en tur på 8,5 km, og vi kan kose oss med deilig mat og godt drikke med den beste samvittighet. Hele helgen ligger foran oss. God helg til dere også! 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg