Den første vinterdagen.

Jeg våkner til snø idag, ikke mye, men et tynt lag over alt. Vet at jeg da senere i dag kan lese om biler som har kjørt inn i hverandre eller ut i grøfta. Det slår aldri feil!

Litt rart, egentlig. Alle vet jo at det kan være veldig glatt på slike dager, men det kan være at ikke alle er forberedt, at de ikke har skiftet dekk, og da er det ikke så lett å unngå uhell.

Vi opplevde den første snøen allerede i helgen, ikke hjemme, men på vei til hytta fredag ettermiddag. Alle hadde vinterdekk, men ikke alle hadde firhjulstrekk. Noen ble da stående midt i veien, og hindret andre i å komme forbi. Dette skjedde i de bratteste bakkene, og vips, så var kaoset et faktum.


Men det som er fint, er at alle hjelper hverandre. Her måtte folk trå til med dytting og montering av kjettinger, og det var heller ingen sure miner, i alle fall ikke det jeg så.

Men nå er snøen kommet hit også. Jeg skal på trening i dag, og klokka åtte går jeg hjemmefra. Trygt å gå på en dag som denne, men også jeg skled et par steder. Mulig det blir piggsko på meg neste gang, får se hvor mye snø det kommer.

Det er kaldt nede ved elva, det er akkurat som om en isvind omslutter meg. Heldigvis er jeg godt kledd, så jeg plages ikke noe særlig.
Det er et veldig fint og spesielt lys denne morgenen, og det gir stemningsfulle bilder.

Jeg bruker 45 minutter til trening, regner det som oppvarming. Så er det vel en time med trening, skifting før og etter, og så gå hjem igjen. Totalt bruker jeg tre og en halv time.

På hjemveien er det enda gråere, og det snør også litt nå.  Skikkelig guffent rufsevær. Men nede ved elva er det noe som tiltrekker min oppmerksomhet. Det er noen som ikke godtar at vinteren er kommet, noen som tviholder på høsten.
Midt inne blant brunsvarte visne blader ser jeg dem; noen få blader som fortsatt har sine høstfarger i behold.

Jeg ser også en vakker rød nype som nekter å falle til bakken for å råtne der. Nydelig!

Snart er jeg inne i skogen, og jeg teller på fingrene- desember, januar, februar, mars, april- om fem måneder er det grønt løv på trærne igjen!
Det går fort, det! 🤗


Etter hvert er jeg hjemme igjen. Deilig å komme inn i varm leilighet, til en god bok og en kopp deilig kaffe.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg