Årets første bad!

Vi har hatt tre helt herlige helger på hytta nå, og vi har sett snøen smelte fra dag til dag. For tre uker siden var det 80 cm med snø rundt hytta, nå er det helt bart!

På samme måte har vi kunnet følge med på isen på vannet. Det er ikke lenge siden folk gikk på ski over vannet, men nå er det snarere kano som gjelder.

Denne helgen har det skjedd veldig mye, og store deler av vannet er nå fritt for is.

Etter en hel dag med bæring av kubber og påfølgende kløyving og løing, er jeg det jeg vil kalle ganske så skitten. Føler jeg har sagflis i håret, jeg har kvae på armene, og dette gjør at det er nødvendig med en skikkelig vask.

Jeg går først ned i bekken, tar en god kroppsvask i det kalde vannet.
En ny tanke kommer – hva med et bad i vannet?

Solveig, søsteren min, blir med meg ned. Jeg går langsomt uti. Står en stund, kjenner på følelsen. Det er akkurat som om det strammer til rundt leggene mine.
Jeg bøyer meg, tar vann i håret. Tar frem sjampoen og masserer den inn i håret. Føler denne strammingen også i hodet nå, det er nesten som om blodet og alt inni hodet stivner.
Men jeg må jo skylle håret også, jeg kan ikke gi meg nå!


Etter hårvasken bestemmer jeg meg for å ta et ordentlig bad. Jeg går utover, og legger på svøm.

Det blir ikke mange svømmetak, men det er egentlig ganske herlig. Ikke minst nå jeg kommer inn igjen, en helt spesielt forfriskende opplevelse! Helt nydelig!

Og så er det jo litt artig å svømme med is rundt meg, da!
Artig er det også etterpå, når vi er på vei opp til hytta igjen. Da møter vi nemlig en mann som skal på skitur, til Stølesetra! Snakk om kontraster!

Jeg kan virkelig oppfordre til et slikt bad, det er en helt spesiell opplevelse, kan ikke sammenlignes med noe annet. Men skal du ta et isbad, må du forte deg, for isen smelter fort nå om dagen!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg