Året rundt – Solbergelva, del 4

15.02.21

Klokka er halv åtte, det er 11 minusgrader, og jeg går ut nok en vintermorgen. Det har vært svært kaldt så langt i år, med temperaturer mellom minus 10 og minus 17 om morgenen. De siste fjorten dagene har det ikke snødd, og vi har hatt sol hver dag. Jeg merker at solen begynner å gi litt varme, og jeg gleder meg til å kunne sitte på terrassen og nyte en kaffekopp i sola.

Det er nesten lyst nå når jeg starter min morgentur.

Det er godt lys også når jeg kommer inn i skogen. Her inne er det stille, kan såvidt høre suset fra biler på vei til jobb. Jeg lytter etter fugler, men hører ikke noe. De har nok ikke stått opp ennå. Men det jeg hører, er knirkingen i snøen der jeg går. En knirking  som vitner om at det er kaldt. 

På min vei mot Batteriet, ser jeg at det ikke er alle som har ryddet bort julebelysningen. Det er jo litt fint, også da, med lys i mørket. Vinterlys. 

Langs stien er det bare flekker, men blåveisen vil nok ikke en gang drømme om å komme opp nå som det er så kaldt!

På vei opp til Batteriet er det fortsatt svært mye is, og piggsko er et must, tenker jeg. 

I januar var det bare lys å se, men nå ser jeg hus, biler og hele landskapet i min utsikt fra  fra Batteriet. 

Her oppe er det mer snø enn det det er nede i bygda, men den vil nok smelte fort når sola begynner å få godt tak.

 

På vei hjemover hører jeg de første fuglene. Herlig, nå har de stått opp! 
Hjemme igjen tar jeg nok et bilde, og som du ser, er det svært lite snø. Legger inn et bilde jeg tok på hytta i går for å vise at det ikke er slik overalt. Der har vi hatt opp mot 1,5m snø siden jul. Hytta ligger på Skrim i Kongsberg.

De to siste bildene fra dagens oppdatering er tatt på terrassen. Ingen soloppgang i dag, og de fleste hagemøblene er fortsatt godt dekket av presenning.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg