Vårens vakreste eventyr

Vinter på hytta- ei hytte uten strøm. Da må vi fyre for å få varme, og for å fyre, trenger vi ved!
Vi er på hytta rundt nitti døgn i året, og når Trond etter hvert går av med AFP, vil det bli enda flere døgn her oppe. Flere hyttedøgn, og enda mer ved.

Ved i ovnen gir varme- og skikkelig hyttekos!

Men hvor får vi veden fra?

Jo, det starter med et tre. Et tre som tar utsikt, et tre som er skadet ved toppbrekk, eller et tre som for eksempel står for nær veien opp til hytta.

Trond tar med seg motorsaga, jeg holder meg litt på avstand. Det tar ikke lang tid før treet ligger nede.
Trond kvister og kubber treet, og jeg henter kubbene og bærer dem frem til plassen foran hytta.
Svetten renner, dette er hardt arbeid for oss begge.

Endelig er de alle på plass, klar for å kløyves.

Trond bruker ei øks, ei skikkelig kløyveøks. Han tar de største kubbene. Hardt kroppsarbeid!

Jeg har min egen hjelper. Espegards Kindling Cracker. Med denne får også jeg deltatt i kløyvingen. Kjempekjekt! Noen ganger må jeg bruke femten slag før kubben deles i to, andre ganger langt færre.

Det er hardt arbeid dette også, men veldig effektivt. En skikkelig god investering!


I avløpet av denne helgen har vi fått gjort ganske så mye. Fornøyd med innsatsen! Det er bare så herlig å se radene med ferdig kløyvet ved!

Dette er bare en del av det vi trenger. Vi har felt og kubbet flere trær lenger unna- de må vi frakte til hytta når veien blir farbar. Det et fortsatt mye snø i veien opp til hytta.

Dette er, som nevnt allerede,hardt arbeid, men det er et herlig vårarbeid, og jeg kaller det Vårens vakreste eventyr!
Et givende arbeid som gir oss mulighet til å nyte hyttelivet også sen høst, om vinteren og tidlig vår.

For ikke å snakke om nydelige kvelder ved bålpanna! ❤️

2 kommentarer
    1. Nydelige kvelder ved bålpannna – effektiv trening og arbeid for dagene inn i høsten og vinteren 😀 Veldig bra!!
      God søndag til dere!

      1. Takk!
        En god søndag til deg også! 🤗
        I neste bloggpost ser du hva jeg gjorde etterpå- godt inspirert av deg, Mette! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg