Tur i dette været???

Trond har fri onsdager, og i går la vi planer for dagens tur. Vi ville opp i marka, gå innover og tenne  bål. Det var før vi våknet i dag….

Snø, snø, og enda mer snø. Det er ikke fristende å gå ut i det hele tatt! Vi slår oss til i sofaen med kaffe, ser litt på TV, leser og spiller Woodoku. Kanskje været blir bedre utover dagen?

Klokka halv tolv tror vi ikke lenger på bedre vær, og godt kledd setter vi av gårde. Bestemmer oss for å kutte ut skogsturen, vil i stedet på brøytede gangveier og fortau.
Alt omkring oss virker grått, farget i ulike gråtoner.

Vi hår langs Gamle riksvei, og snart passerer vi dette flotte treet. Tidligere i høst var treet fantastisk vakkert med sine røde, oransje og gule lønneblader. Nå er det nesten like vakkert, bare på en annen måte.

Nedre Eiker kirke, vakker også i vinterskrud.

Vi krysser elva.

Elva er blikkstille i dag, ikke en krusning her, bare snøfiller som faller ned på vannet.

På den andre siden av elva kommer vi til de rare trærne igjen, trærne med bomullsdotter.

Hvilket tre er dette mon tro?
Jeg googler tre med bomullsdotter, og jeg får treff på istervier. Istervier er en vanlig art i Norge. Jeg har gått her mange ganger, også senhøstes og om vinteren, men har aldri sett disse bomullsdotter tidligere.

Etter å ha gått seks kilometer, kommer vi til et av mine populære fotoobjekter, nemlig Gamle Mjøndalen bro. Den ble offisielt åpnet i 1913.
Skikkelig fin, synes jeg.

Vindeltrappa som forbinder gangveien med broa, kom på plass i 2009. Et moderne kunstverk som passer godt til en gammel bro.

Gangveien på utsiden av broa kom i 1987.

Selve broa er ganske smal, det er mange som har tatt et sidespeil eller to her. Jeg kjører aldri over her, kun dersom jeg kan ligge rett bak en buss. Da er det ikke fare for å møte noen.
Men hvorfor er broa så smal?

Jo, det var ikke så mange biler på veiene i 1913, og broa ble bygget bred nok til at to hester med vogn kunne møtes.

Når kom egentlig den første bilen til Drammen? Jeg googler, og kommer frem til at det var i 1907.

Jeg vet at min bestefar, min farfar, kjøpte sin første bil tidlig på 1920-tallet.


Må bare ta med et bilde av bilen og min bestemor. Det var bestefaren min som tok bildet i 1928.

Vel tilbake til nåtiden!
Vi stikker en tur innom kjøpesenteret, og tar skogen den siste biten hjem igjen.

Etter godt og vel to timer er vi tilbake, vi har gått 12,5 kilometer, og er glad for at vi trosset snøværet og kom oss ut. Det er jo godt ute, uansett vær!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg