Steinsoppsuppe

17.08.21

Det er tirsdag formiddag, og jeg møter Mari klokken ti for dagens tur. Jeg fikk andre dose av  vaksinen i går, og var litt spent på formen i dag, men den er helt fin. 
I dag skal vi på sopptur, og jeg ser frem til å fyllle enda en kurv med skogens delikatesser. Jeg har tidligere i sommer plukket masser av kantareller, men nå er det tid for steinsopp. 

Vi går ikke langt før vi finner den første, og etter en tur på fire timer, har vi funnet masse!  
Å plukke steinsopp er veldig givende- det er masser av mat i en enkelt sopp, og nå er det også lite mark i den. Akkurat det sjekker jeg alltid før jeg legger den i kurven, og jeg tar også av laget med rør dersom det er blitt gult eller gulgrønt. På helt unge sopper spiser jeg også rørlaget som da er fast og hvitt. 

Ikke ofte jeg finner steinsopp som vokser så tett! 

Når jeg kommer hjem, renser jeg soppen. Jeg deler den i passende biter og legger den i en kjele og setter den på komfyren. Jeg setter platen på fullt. Etter hvert gir soppen fra seg væske, og den kjelen som var full av sopp, er ikke lenger full. Det blir nemlig mindre av soppen etter hvert som den tømmes for væske. 

Jeg setter kjelen til side, og tar frem en ny kjele. Legger litt godt smør i bunnen og bruner lett fem shalottløk skåret i skiver og fire grovhakkede hvitløksfedd. 

Jeg tilsetter så en halv liter sopp, og lar det surre litt sammen med shalottløken og hvitløken. 

Så tilsetter jeg 12 desiliter vann og en hønsebuljong. Jeg lar det koke opp, og lar det hele deretter koke ved svak varme i 15 minutter. 
Jeg siler kraften over i en ny kjele, og moser soppen og løken i en foodprosessor. 

Den mosede soppen heller jeg over i kjelen med kraften, og rører det sammen til en kremet suppe. Jeg tilsetter en kartong matfløte og smaker den til med salt, pepper og en dæsj kikkoman. Suppa serverer jeg med et dryss grønt. Jeg bruker det jeg har, i dag er det persille og koreander. 

Dette er første gang jeg lager steinsoppsuppe, og den smaker godt, synes jeg. Jeg har brukt det jeg har av råvarer. Det hadde sikkert vært godt med litt hvitvin i suppa, men det får jeg prøve en annen gang. 
Jeg kunne også ha stekt litt sopp og tilsatt dette til slutt.

Resten av soppen fryser jeg, og kanskje lager jeg suppe av den senere. 

Hvorfor ikke prøve du også? 
Lykke til! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg