Sommerens ferietur- andre dag, Inderøya

26.07.20

I dag skal vi slappe av, skal kjøre bare to mil. Vi har bestilt overnatting på Jegtvolden, helt nede ved sjøen. Søsteren min anbefalte oss å kjøre Den gyldne omvei, og siden det i dag er meldt fint vær, bestemte vi oss for å tilbringe dagen her. I morgen er det meldt regn, så da kan vi tilbringe dagen i bilen! 
Inderøy kommune ligger innerst i Trondheimsfjorden, og den nest sterkeste tidevannsstrømmen i landet finner vi her. Dette er noe av det vi vet om stedet, men søsteren min fortalte meg også at det er mye god lokalmat her på Inderøya. Det er forresten ikke en øy, men en halvøy. 
 

Vi ankommer hotellet på formiddagen, og det ligger fantastisk flott til like ved sjøen. 
Det er stort, og har også en stor, flott hage. 

Utsikt fra hagen
Utsikt fra hagen

Siden vi kommer så tidlig, kan vi ikke sjekke inn med en gang, så vi bestemmer oss for å gå en tur. Det er gode turmuligheter her, tilrettelagte kulturstier som tar oss til ulike steder på halvøya. Vi velger å gå til Straumen – der er det muligheter for å besøke kunstgallerier. Det er også andre muligheter der, men det er ikke alt som er åpent på en søndag. 
 

Vi går først på en sti i løvskog, men etter hvert går vi langs sjøen og også gjennom boligstrøk. 

Jeg nevnte tidevannsstrømmer. Det er helt tydelig at det er forskjell på flo og fjære her, og når vi går her, er det så absolutt fjære. Vannet er trukket langt tilbake, og vi kjenner luken av tang og tare. 

Snart kommer vi til en informasjonsplakat som forteller om Sakshaug kirke. Det er en gammel kirke fra 1100-tallet bygget i stein. Den har ikke noe tårn. Vi ser oss rundt,ser en kirke bygget i stein, men den har tårn. Vi går innom den på vår vei mot Straumen, og kirken er vakker. Men den har altså et tårn! 

Vi må sjekke dette på tilbakeveien, lese plakaten enda mer nøye, eventuelt sjekke det på nettet. 
Vi går videre, og snart ser vi Straumen. 

Det første som møter oss er skulpturen Flyndre designet av kunstneren Nils Aas. Skulpturen er også lyssatt, og det er fint å lytte til den. i nærheten er det et galleri der flere av hans arbeider er utstilt, og det er også flere skulpturer i Muustrøparken like i nærheten.

Vi stikker innom en butikk med et fantaktisk utvalg av stearinlys, men ender opp i Galleri Mitsel. Her holder kunstneren Heidi Mitsel Bullen til. Hun lager de flotteste kunstverk i keramikk og glass, og jeg liker glassproduktene best. Hun lager blant annet bilder i glass, og disse koster rundt 700 kroner. Jeg kunne gjerne ha hatt dem på veggen over sofaen hjemme, men de er ganske små, og jeg ville måtte trenge kanskje ti srykker for å lage en collage av dem, og da blir det fort ganske dyrt. 
Hun lager også blomster og insekter i glass, og ute på veggen har hun hengt opp noen øyenstikkere. 

Det er nå blitt svært varmt, og vi ser etter et sted der vi kan få oss en øl. Det er et par åpne kafeer, men de selger bare kaffe. snart ser vi også en koselig pub nede ved vannkanten. Herlig! Men den åpner først klokken tre….

Vi går tilbake til hotellet. Vi kommer forbi palakaten om kriken, leser den en gang til, og vi er sikre på at den ikke skal ha noe tårn. Vi ser oss rundt enda en gang, og jeg får øye på noe som kan være en kirke – uten tårn. For å være sikker, spør jeg ei jente som kommer joggende om hun er kjent her. Det er hun, og hun forteller at det jeg nå ser, er gamlekyrkja.  
Den kirken vi har sett på, er den nye kirken. Den var ferdig i 1871, litt nyere altså! Men den var fin, da! 
 

Tilbake på hotellet tilbereder jeg nok en kyllingsalat, vi tar med oss to pils og setter oss nede i vannkanten. Det er ikke verst å innta lunch i slike omgivelser! 

Jeg har gledet meg til å ta bilder av den flottte solnedgangen. Tenker det må bli veldig vakkert her nede ved sjøen. Men det viser seg at det er to ting jeg ikke har tenkt på: 

Har jeg sjekket at sjøen og dermed den flotte utsikten vender mot vest? 
Kan jeg stole på værmeldingen? 

Det tar ikke lang tid før det skyer over, og innen kvelden regner det litt også. 
Jeg får et lite glimt av sola, og det viser seg da at den ikke er der jeg hadde tenkt den skulle være. Det blir altså ikke noen vakker solnedgang på oss i kveld. 

Men middag skal vi ha! Vi velger oksefilet med grillede grønnsaker, og det er bare helt nydelig! Det er lenge siden jeg har spist en så god middag! 

Dagen etter-
Nå er vi snart klare for avreise etter å ha spist en god frokost. På begge hotellene vi har vært, er det frokostbuffet, jeg lurte litt på hvordan det ville bli, mne det er spritflasker overalt, og disse benyttes mye, ser jeg. 

Både hotellet og maten kan anbefales! 
Rommene er enkle, vi kunne ha valgt et finere rom med balkong, men det hadde blitt 1000 kr til. Til de av dere som lurer på om hotelflerie i Norge er dytt, kan jeg fortelle at der ser ut som om prisene ligger mellom 1500 og 2000 for en natt for to personer med frokost. 
 

Regner siler ned nå, og vi har bestilt neste rom på hotell i Mosjøen. 
Vi har med telt og hengekøyer også, men det er ikke aktuelt å ligge ute før været er stabilt og godt. Ikke særlig OK å pakke ned et vått telt. 
 

Da ønsker vi oss selv god tur videre og takker alle dere som har sendt hyggelige tilbakemeldinger på Facebook. 
Vi ses! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg