Soloppgangen som forsvant…

Det er meldt fint vær i dag, vi drar til hytta i ettiden, og jeg tenker det derfor er smart å ta en tidlig tur til Knabben. Soloppgangen på Knabben er bare helt fantastisk, og den tenker jeg å få med meg i dag!

Soloppgangen der oppe skal være 08.58, og jeg går herfra litt før åtte. Det ser lovende ut helt starten. Tenker ofte at de som sover lenge, går glipp av mye.

Det er så mørkt at jeg har hodelykten på i starten. Det er helt stille, hører bare knasingen for hvert skritt. Om noen måneder vil jeg høre fuglesang, og alt vil være grønt. Nå er det hvitt og grått, vakkert det også.

Jeg har på meg brodder i dag også – selv om det ikke er glatt. Kjekt med et godt feste uansett!

Det er tungt å gå, allerede fra start. Det er en stigning på litt over 300 meter, og stigningen starter omtrent med en gang jeg kommer ut av døra!

Første delmål er Dragomsteinen. Den er ca 500 meter fra startpunktet, og det er godt å komme hit. Synes egentlig den verste delen av turen ligger bak meg nå, resten av turen er mer variert, men oppoverbakkene fortsetter.

Jeg går nå inn i det partiet der det er mer snø, er snøen er blitt liggende på grenene. Vakkert!

Soloppgangen er i rute, den kan skimtes mellom trærne.

Oppover og oppover, og enda mer oppover.
Mellom trærne dukker Drammen opp i horisonten. Men jeg blir litt skeptisk til skyene som også dukker opp, og de legger seg tettere og tettere.

Nå er jeg kommet til det flate platået. Her er det så flott! Snøen dekker alle spor etter mennesker og dyr, ligger der som et tykt deilig teppe. Trærne, tunger av store snømengder,  bruker mye krefter på å holde seg oppreist.

Det ser ikke ut som om om skyene har tenkt å vike for sola, men når jeg står her og ser meg omkring, tenker jeg dette er verd den tidlige turen, uansett.


Den siste etappen er vanligvis veldig grei, men det er litt tungt øverst nå da det er mye snø, og løypa er ikke så fast som det den er lenger ned.

Oppe på Knabben kan jeg bare konstatere det jeg har hatt mistanke om- det blir ikke noen magisk soloppgang her denne gangen.

Men tur nummer 10 er i boks, og jeg er fornøyd.

Og Knabben- den er flott, uansett! 🤗

 Jeg skriver meg inn i boka, og starter tilbaketuren.
Sola er ikke kommet opp når jeg kommer hjem, men himmelen har fått et rosa skjær. 

Vel inne igjen tar jeg en dusj, og når jeg kommer inn i stua, ser jeg sola.
Den herlige, vakre sola som jeg er så glad i. ☀️☀️☀️

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg