Romjulstur til Skrim

27.12.19

Det er tredje juledag, vi har tilbrakt mye tid sammen med våre nærmeste, og nå er det tid for et par dager på hytta. 
Sola er på vei ned når vi kommer opp, og jeg er raskt klar med mobilen for å ta bilder. Det er bare så vakkert her når hytta ligger omgitt av urørt snø.

Naturen rundt hytta er også vakker, og allerede nå gleder jeg meg til blåtimen. 

Utsikt mot Fjellseterlia og Seterknatten
Utsikt mor Stølevann og Skrimfjella

Vi låser oss inn, og Trond legger i ovnene mens jeg rydder bort maten vi har tatt med oss. Ute er det syv kuldegrader, inne er det minus to. 

Dette høres sikkert helt forferdelig ut for dem som er vant med hytter med strøm. Men det er ikke så ille. Hytta har to avdelinger med en vedovn i hver del. I tillegg har vi en gassovn, og i løpet av en time er det 15 grader, etter to timer et det 24 grader. 

Men vi venter på varmen, koser vi oss med en øl og litt godt i det lille glasset. Trond henter vann i bekken, og han tar også inn snø som vi smelter på ovnen. 
Da vi pusset opp hytta, kjøpte vi en klebersteinsovn med kokeplate på toppen. Kjempekjekt! 

Hytta er julepyntet når vi kommer. Her har vi pynt i tradisjonelle farger – hjemme går det mer i sølv, grått og hvitt. 

Som jeg allerede har skrevet, venter jeg på blåtimen, men den kommer ikke i dag. Det skyer over, og det blir heller ikke noen flott solnedgang. Det kommer nye muligheter en annen gang! 

Jeg får heller kose meg med lysene inne . 

Jeg er så glad for at vi har ei hytte å dra til. Det et  så godt å komme opp hit, det er så stille og fredelig. Det er noen i en av nabohyttene, men ellers er det bare vi som er her. Det er helt mørkt her oppe, bare lys fra Fjellsterlia og Seterknatten. 
 

28.12.19

Jeg våkner til snøvær og vind- det er som om det snør helt vannrett. Jeg lager meg en kopp kaffe og nyter stillheten. 
Jeg har i alle år hatt min favorittkopp på hytta, en kopp med engelske hus på. Liker alt som har med England å gjøre, jeg!

Men til bursdagen min i sommer fikk jeg denne koppen av min svigerdatter.  Den er så enkel, ikke noen illustrasjoner, bare denne teksten. Dette er nå min favorittkopp, og jeg tenker teksten sier så veldig mye – til oss alle.

Etter en deilig frokost tar jeg meg en tur ut. Må jo ut selv om været ikke er det beste. Når vi er på hytta, går vi ut uansett vær. 
Det er skare med litt snø oppå, og jeg kan derfor fint gå på bena – uten ski. Det er vakkert selv om det ikke er så mye som en eneste solstråle. 

Nede ved demningen er det alltid gode fotomotiver, sommer som vinter. Jeg bestemmer meg for å ta en tur bort til Ivarsbu. 

På veien dit er det flere områder med vakre istapper. 

Ivarsbu ligger der og bare venter på at noen skal flytte inn for en helg eller en liten ferie. Det er ikke noen der nå, men jeg ser av sporene at det har vært noen der for ikke lenge siden. 

Jeg snur her og går samme vei tilbake. På vei hjem igjen må jeg bare ta et bilde til. Trærne er så vakre i dag, snø og is skaper vakre omgivelser. 

Tilbake på hytta ser vi på sportssendinger, starten på Tour de Ski. Vi tar også vinterens første skitur før kvalifisering til det første rennet hoppuka. 
 

I morgen reiser vi hjem igjen og gleder oss allerede til neste tur til hytta. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg